• Postal addressShow on map

    Satsningsansvarlig Bjørn Friis Johannsen, Humletorvet 3

    1799 København V

    Denmark

Organization profile

Organisation profile

Satsningen i STEM-didaktik skaber ny viden, der sætter lærerne i stand til at motivere og løfte børn og unges matematiske og naturfaglige kompetencer, så de afspejler samfundets behov.  Vi udvikler løbende matematik- og naturfagsundervisningen ud fra fagenes logikker, identiteter og arbejdsmetoder, og vi forsker i det felt, som opstår mellem matematik og naturfag, når fagene anvendes sammen med teknologi og Engineering i fællesbetegnelsen STEM. 

STEM-didaktik dækker over satsningerne Matematikdidaktik og Naturfagsdidaktik. De er forankret i forskningsmiljøet Læring, dannelse og trivsel i skolen under programmet Udvikling af fagdidaktik i skolen på Institut for Læreruddannelse.

Hvad forsker vi i?

Vi har brug for personer med stærke matematiske og naturvidenskabelige kompetencer til at løse nationale og globale udfordringer, som fx på klimaområdet og sikre en bæredygtig fremtid. I Danmark er der derfor stor bevågenhed fra private og offentlige aktører på STEM-fagene på alle uddannelsesniveauer.

STEM-satsningens fokus er at forstå og formulere fagdidaktiske problemstillinger ud fra elevens perspektiv, så lærernes professionsudøvelse i skolen styrkes. Hvordan skal vi forstå fagene som en del af den skole, som eleverne forholder sig til og fungerer i? Og hvordan kan vi skabe nye og flere deltagelsesformer for eleverne? Vores forskning fører til pædagogiske refleksioner og didaktiske greb, som skolens professionelle kan bruge og omsætte i deres undervisning i STEM-fagene.

I arbejdet med STEM er vi interesserede i, hvordan STEM-fagenes fagdidaktik afspejler elevernes alderstrin, og hvordan matematik og naturfag kan samarbejde på tværs og styrke hinanden som fag. Vi arbejder også specifikt med STEM-didaktik i indskolingen, som indtil nu ikke har været tilstrækkeligt belyst forskningsmæssigt.

I den matematikdidaktiske satsning udvikler vi tidlige matematikindsatser og viden om elevers tilegnelse af matematiske kompetencer. Vi udvikler viden om samarbejdsformer for både elever og lærere, fx gennem systematiseret klassekammerathjælp hos eleverne, udviklingsorienteret og styrket fagteamsamarbejde eller modtagelse af nye matematiklærere. Gennem Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning (NCUM) formidler vi den nyeste forskning til matematiklærere.

I den naturfagsdidaktiske satsning er vi optaget af, hvordan man udvikler naturfagsundervisning gennem deltagelsesformer, der styrker alle elevers naturfaglige dannelse og kompetencer.

Hvordan forsker vi?

Vi inddrager elevers, læreres og forældres perspektiver allerede fra forskningsindsatsen planlægges til den udføres, men også når resultaterne skal bruges i uddannelsessammenhænge eller publiceres nationalt og internationalt. Matematik- og naturfagsdidaktisk forskningsarbejde er tværsektorielt og går på tværs af skoler, professionshøjskoler, universiteter og landegrænser.

Aktuelle forskningsprojekter 

  • Semantiske bølger og sprogpædagogiske Snegle - En ny tilgang til naturfag, der øger flersprogede elevers deltagelsesmuligheder [afventer beskrivelse] (link)  
  • NAFA – Naturfagsakademiet [afventer beskrivelse] (link
  • Inkluderende systematisk klassekammerathjælp – INKLU SYKL: Projektets skal øge elevernes trivsel og læring gennem systematisk klassekammerathjælp (SYKL) i dansk og matematik i 4. kl. SYKL skaber mulighed for, at eleverne lærer af hinanden og giver hinanden feedback. Den sociofaglige inklusionsindsats understøttes af ressourcepersonerne på skolerne (link). Projektet bygger videre på projektet Tandem-SYKL, der undersøger SYKLs betydning for elevernes engagement og deltagelse i natur/teknologi og matematik i 4. klasse. (link)  

Læs mere om vores forskningsprojekter nedenfor. 

Kontakt 

Bjørn Friis Johannsen, docent, ph.d. 
Satsningsansvarlig for naturfagsdidaktik 
bjfj@kp.dk 
Tlf.: 29 44 05 04 

Find de øvrige forskere tilknyttet forskningsprogrammet nedenfor. 

 

 

Fingerprint

Dive into the research topics where STEM-didaktik is active. These topic labels come from the works of this organisation's members. Together they form a unique fingerprint.

Network

Recent external collaboration on country/territory level. Dive into details by clicking on the dots or