Anna-Vera Sigsgaard
20102025

Research activity per year

Personal profile

Presentation

Jeg arbejder med dansk som andetsprog og undervisning af flersprogede elever, primært i læreruddannelsen men også i eftervidereuddannelse og forskning og udvikling. Min forskning fokuserer på den sproglige dimension i fagundervisningen, (andet)sprogsdidaktik, elevers sproglige udvikling, literacy og akademisk skrivning i lærerprofessionen. Som faglig konsulent i projektet “Tidligere sprogstart – Ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed” har jeg været ansvarlig for inddragelsen af dansk som andetsprogperspektivet i projektet. Kernen i min faglige interesse er at understøtte og udvikle elevers og studerendes adgang til legitime vidensformer i hhv skolen og læreruddannelsen. Hertil arbejder jeg især med systemisk funktionel lingvistik (SFL) og Legitimation Code Theory (LCT) både som analyseredskaber til at forstå udfordringer i pædagogisk praksis, men også som didaktiske redskaber til planlægning af stilladserende, sprogbaseret undervisning på højt fagligt niveau. Jeg er tovholder og medstifter af det nye LCT-Nordic Netværk samt som bestyrelsesmedlem i NSFL og suppleant i Foreningen for SFL i professionerne.

 

Work areas

In-service and pre-service teacher training in the areas of second language education, Danish as a second language, bilingual students and language-based teaching and learning.


Education/Academic qualification

Ph.d., Who Knows What? The teaching of knowledge and knowers in a fifth grade Danish as a second language classroom, The Danish University of Education

1 Feb 200810 Jun 2013

Award Date: 10 Jun 2013

PhD, University of Southern Denmark

Award Date: 10 Jun 2013

Cand. mag., University of Copenhagen

Aug 2004Jul 2007

Award Date: 1 Jul 2007

Masters degree, University of Copenhagen

Award Date: 1 Jul 2007

FVU-læselærer/ ordblindelærer (for voksne) , CVU Kkn & Nordsjælland

Award Date: 1 Jan 2006

Bachelor of Arts, German language and literature, Boston University

Sept 1995May 2000

Award Date: 1 May 2000

Bachelor of science; Education, Boston University, School of Education

Sept 1995May 2000

Award Date: 1 May 2000

Bachelor of Arts, Boston University, College of Arts and Sciences

Award Date: 1 May 2000

Bachelor of Science, Boston University, School of Education

Award Date: 1 May 2000

Positions

part-time lecturer, University of Copenhagen

Jan 2015Jan 2016

researcher, assistant professor, University College of Nothern Denmark

May 2013Jan 2015

part-time lecturer, The Danish University of Education

1 Feb 2013 → …

part-time lecturer, University College of Nothern Denmark

Jan 2013Jun 2013

visiting scholar, University of Sydney

Jul 2009Jun 2010

PhD Fellow, The Danish University of Education

Feb 2008Jan 2013

teacher, consultant, Hovestadens Ordblindeskole

20042010

ESL teacher, Medway Public Schools

19992001

konsultent i specialpædagogisk studiestøtte, Hovedstadens Ordblindeskole

PhD Fellow, The Danish University of Education

Visiting Scholar, University of Sydney

Keywords

  • language development
  • second language development
  • second language pedagogy
  • SFL
  • Danish as a second language
  • Legitimation Code Theory
  • systemic funtional linguistics
  • Sydney School genre pedagogy
  • discourse analysis
  • social work
  • reading
  • public school
  • school
  • didactics
  • language development
  • dansk som andetsprog
  • SFL-baseret pædagogik
  • Tosprogethed og andetsprogstilegnelse. Dansk som andetsprog i fagene. Biliteracy i børnehaven. Ressourceorienteret forældresamarbejde
  • Tosprogede elever, læsning, sprogbeskrivelse og grammatikundervisning i grundskolen, interkulturel dannelse
  • Legitimation Code Theory (LCT)
  • learning, educational science and teaching
  • educational science
  • action learning

Fingerprint

Dive into the research topics where Anna-Vera Meidell Sigsgaard is active. These topic labels come from the works of this person. Together they form a unique fingerprint.
  • 1 Similar Profiles