Research output per year
Research output per year
Cand. Soc.
Research activity per year
Forskningprojekter:
- Rettidige sammenhængende indsatser; tidlig forebyggelse og tidlig opsporing i grundskolen (participatorisk praksisforskningsprojekt) (2024 - 2025)
- Integration af vestlige og ikke-vestlige arbejdstagere på det danske arbejdsmarked – et rapid review(2024)
Praksis: Børn- og familie i myndighed
Som socialrådgiver har jeg arbejdet som faglig koordinator med særlig erfaring inden for det specialiserede børneområde for børn under 13 år på myndighedsområdet. Mit arbejde har primært omfattet målgruppevurderinger samt tilrettelagte indsatser, hvor jeg har anvendt metoder som SMART-mål og inddragende måldefinering sammen med både børn og forældre. Jeg har i mit praksisvirke altid været særligt optaget af de lovgivningsmæssige rammer og muligheder.
Jeg har haft et skarpt fokus på forældresamarbejde for at sikre barnets stemme. Inddragelse af sagens parter har altid været vigtigt for mig. I min praksis har jeg været særligt optaget af afdækning af forældrekompetencer i forbindelse med undersøgelser – og udvikling heraf. Derfor har min praksis været præget af en mentaliserende og narrativ tilgang, som har været central i både min faglige udvikling og i de kurser, jeg har deltaget i.
I mit arbejde har jeg også haft stor vægt på netværkssamarbejde, både med private og professionelle aktører, for at sikre en helhedsorienteret og holistisk indsats til familierne. Jeg har samarbejdet med flere parter om at definere og implementere mål, hvilket har været en vigtig del af den støtte, der blev tilbudt familierne.
Jeg har været aktiv i implementeringen af flere elementer i praksis, herunder systematik i sagsarbejdet, tragtning, relationel koordinering, målgruppevurderinger, inddragelse, tværfagligt samarbejde og meget mere. En væsentlig del har været implementeringen af den forenklede ICS-metode, som har haft til formål at sikre proportionalitet i arbejdet og undgå "copy-paste"-tilgange i undersøgelserne i praksis.
Som faglig koordinator har jeg haft ansvaret for den faglige udvikling og kvalitet i sagsarbejdet, herunder måldefinering via SMART-mål, hvor både forældre og børn har været med til at definere målsætningerne. Jeg har også været involveret i et projekt omkring hjemgivelser, hvor min rolle har været vurdering af anbringelsesgrundlag og efterfølgende iværksættelse af den rette indsats og tæt opfølgning.
Jeg har haft et tæt samarbejde med ledelsen for at sikre en klar faglig retning og har organiseret sagsgennemgange med medarbejdere for at prioritere sager samt sikre korrekt sagsafvikling eller udvikling. Derudover har jeg bidraget til faglige vurderinger og sparring i sager. Jeg har også haft ansvar for udarbejdelse af indstillinger til børne- og ungeudvalget i samarbejde med jurist.
Forankret i en socialkonstruktivistisk og narrativ tilgang til feltet.
Organisatorisk læring:
Jeg underviser bl.a. i organisatirisk læring i forhold til, hvordan praksis skaber konsensusdynamikker og dermed også på organisationsniveau har blinde pletter og individuel bias. Med organisatorisk læring skal vi have fokus på, hvordan vi skaber og opretholder den lærende organisation, der forholder sig nysgerrigt og kritisk til viden og vidensomsætning i praksis.
Kommunaløkonomisk styring:
Undervisningen fokuserer på planlægning, forvaltning og optimering af kommunale økonomiske ressourcer. Emnerne inkluderer budgetlægning, økonomisk analyse, ressourceallokering og økonomisk kontrol for at sikre effektiv og bæredygtig økonomisk styring.
Borgerinddragelse og skriflighed i socialt arbejde:
Jeg underviser bl.a. i borgerinddragelse og inddragelse af borgerenren i det skriftlige materiale. Hvordan sikrer vi gennemsigtighed og åbenhed i vores sagsarbejde? Herunder sikring af borgerinddragelse i relation til institutionel- og individuel mening. Herunder også med hvad blik vi ser borgeren i - vores egen rolle i praksis og egen habitus. Deruover borgeren i systemets koder og logikker.
Helhedssyn og systematisk sagsarbejde:
Hvordan vi kan sikre struktur og helhedssyn i praksis. Sondringen i proportionalitets vs. helhedsprincippet. Vi skal sikre information der er tilstrækkeligt til at oplyse sagen tilstrækkeligt - men hvad er det? Om analyse må ske på flere niveauer for ikke at 'se os blinde' på enten individ-gruppe eller samfundsniveau.
Tværfagligt samarbejde i praksis:
Manifeste og latente dysfunktioner i samarbejdet - samt tendenser. Hvad skal der til for at samarbejde i praksis virker bedst - og hvad sker der når det ikke går helt som ventet? hvad er på spil. Undervisningen for opmærksomhed på egen rolle ift. sikring af samarbejde på tværs og involvering af retlevante samarbejdspartnere for fælles opgaveløsning.
Projektstyring og projektledelse:
Fokus på processer i forbindelse med projektstyring i praksis. Fokus er på etablering af projekt til gennemførsel og de faser der i når et projekt gennemføres (milepælsplanlægning) samt afslutning og evalusering af projektet - både formativt og summativt. Fokus på bl.a. interessentanalyse, risikoanalyse, ressourceestimering og styring, milepælsplanlægning og evaluering.
Master of Science (MSC) in Social Sciences in Social work, Cand.Soc, Kan du finde vej? Et systemteoretisk blik på et netværkssamarbejde mellem det psykiatriske- og kommunale system, Aalborg University
1 Aug 2017 → 26 Jun 2019
Award Date: 26 Jun 2019
Socialrådgiver, Børn og unge, Afdækning af forældrekompetencer i den børnefaglige undersøgelse, UCL University College
1 Aug 2012 → 6 Dec 2016
Award Date: 26 Jan 2016
Faglig koordinator - Børn og familie, Kalundborg kommune - Fagcenter Børn og familie
1 Feb 2021 → 1 Mar 2022
Socialrådgiver - Børn og familie, Slagelse Kommune
1 Oct 2019 → 29 Jan 2021
Socialrådgiver - Børn og familie, Kerteminde Kommune
5 Jan 2015 → 30 Sept 2019
Research output: Contribution to conference without a publisher/journal › Abstract › Communication
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Research output: Book/Report/PhD thesis › Anthology › Research › peer-review
Research output: Contribution to journal › Journal article › Communication
Research output: Non-textual form › Podcast, music and sound productions › Communication
Ankersen, P. V. (Principle researcher), Meilvang, M. L. (Co-researcher), Larsen, B. R. (Co-researcher), Vasantharajan, S. (Co-researcher), Sommer, C. A. (Co-researcher) & Jakobsen, R. S. W. (Co-researcher)
01/07/23 → 31/12/26
Project: Research
Larsen, B. R. (Principle researcher), Fylling, C. H. (Co-researcher), El-Toukhy, M.S.-H. (Co-researcher), Nielsen, A. S. (Principle researcher), Vedel, A.-S. H. (Co-researcher) & Christiansen, M. E. (Co-researcher)
18/10/22 → 01/01/27
Project: Development project/ Innovation
Larsen, B. R. (Principle researcher)
02/01/23 → 30/06/23
Project: Development project/ Innovation
Larsen, B. R. (Co-researcher), El-Toukhy, M.S.-H. (Co-researcher), Nielsen, A. S. (Co-researcher), Vedel, A.-S. H. (Co-researcher), Fylling, C. H. (Co-researcher) & Christiansen, M. E. (Co-researcher)
02/01/23 → 30/06/23
Project: Research
Bächler, C. M. (Paricipant), Ankersen, P. V. (Paricipant), Jeppesen, M. K. (Paricipant), Vasantharajan, S. (Paricipant), Larsen, B. R. (Paricipant), Sørensen, S. B. (Paricipant) & Rossen, P. H. (Paricipant)
Activity: Participating in or organising an event types › Seminar
Bächler, C. M. (Introductory speaker), Ankersen, P. V. (Introductory speaker), Jeppesen, M. K. (Introductory speaker), Larsen, B. R. (Introductory speaker) & Vasantharajan, S. (Introductory speaker)
Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
Larsen, B. R. (Paricipant)
Activity: Participating in or organising an event types › Conference
Larsen, B. R. (Consultant)
Activity: Consultancy types › Course activities
Ankersen, P. V. (Introductory speaker), Larsen, B. R. (Introductory speaker), Madsen, L. W. (Introductory speaker) & Vasantharajan, S. (Introductory speaker)
Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation