Charlotte Øhrstrøm
20102024

Research activity per year

Personal profile

Research and development areas

Sprogudvikling og dansk som andetsprog i fokus

I både undervisnings- og forskningsregi er sprogudvikling og dansk som andetsprog omdrejningspunktet for mit arbejde. Som underviser og konsulent i Videreuddannelsen på Københavns Professionshøjskole støtter jeg pædagoger og lærere fra dagsinstitutioner, fritidsordninger, grundskole, gymnasie, VUC og sprogcentre i at arbejde med sprog.

Jeg har en ph.d.-grad i dansk som andetsprog fra Københavns Universitet, som var et offentligt erhvervsph.d.-projekt i samarbejde med professionshøjskolen UCC. I projektet arbejdede jeg med lytteforståelse og dansk som andetsprog for voksne. I dag bruger jeg mine forskningskompetencer i forskellige professionshøjskolesammenhænge fx i projekt Early Literacy i Pædagoguddannelsen og i praksis. 

 

Eksempler på arbejdsopgaver

Sprogudvikling i alle fag: Kompetenceudvikling i Varde Kommune (forår 2020)

Sprogudviklende undervisning: Kursus for børnehaveklasseledere i Herlev Kommune (forår 2020)

Sprogindsats for pædagoger i SFO og klub: Kompetenceudvikling på Tingbjerg Skole (forår 2020)

Sprogpædagogisk grundforløb for dagsinstitutioner og fritidsordninger: Kompetenceudvikling i Københavns Kommune (forår 2019-efterår 2019)

Sproglig udvikling for tosprogede elever i gymnasiet: Kursus for gymansielærere og læsevejledere i Roskilde (efterår 2019)

Lytteforståelse i dansk som andetsprogsundervisningen for voksne: pædagogisk dag for sprogcenterlærere på Furesø Sprogcenter (November 2019)

Det sproglige aspekt i alle fag: Oplæg på AVU, Københavns VUC (august 2019) 

Education/Academic qualification

Ph.d., University of Copenhagen

Feb 2012Feb 2016

Award Date: 23 Feb 2016

Cand.mag. , University of Copenhagen

Award Date: 1 Jan 2010

Positions

Postdoc, University of Copenhagen

Sept 2016Dec 2017

Ekstern lektor, University of Copenhagen

Jan 2016Aug 2016

Erhvervsph.d., UCC & Københavns Universitet, University of Copenhagen

Feb 2012Dec 2015

Videnskabelig Assistent, University of Copenhagen

Feb 2010Jan 2012

Keywords

  • interview
  • language development
  • research
  • Danish as a second language
  • learning
  • qualitative method
  • field work
  • analysis
  • languages
  • method
  • language development