Research output per year
Research output per year
Ph.d., Lektor
Research activity per year
Jeg hedder Charlotte Dyreborg Madsen, og jeg er lektor på efter- og videreuddannelsen på UCN og ekstern lektor på DPU, Aarhus Universitet.
Jeg er oprindeligt uddannet lærer og har været lærer i 10 år på forskellige skoler; først i det almene- og senere i det specialpædagogiske felt. Derefter tog jeg kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi, og senest har jeg lavet ph.d. på DPU.
På UCN har jeg igennem årene undervist på forskellige pædagogiske diplommoduler samt rekvirerede forløb på skoler, institutioner og i forbindelse med kommunale indsatser. Jeg har primært arbejdet med områderne; in- og eksklusionsprocesser, læring og didaktik, vejledning, udsathed og social ulighed samt specialpædagogik i et inklusionsperspektiv.
I mit ph.d.-projekt har jeg igennem et skoleår fulgt forskellige elever, hvor mange er beskrevet som "højtbegavede", "med særlige forudsætninger" eller "med stort fagligt overskud", og mange af de elever, som jeg har fulgt, har det på forskellige måder svært i skolen. Jeg arbejder med en praksisforskningstilgang, hvor jeg i 3 kommuner har samarbejdet med forskellige skoler, lærere, vejledere, forældre og PPR om at undersøge nogle af de skolevanskeligheder, som eleverne oplever og fortæller om. I projektet udforsker jeg fra et børneperspektiv, hvad skolevanskelighederne handler om.
Eleverne fortæller om at føle sig anderledes, forkerte eller udenfor, og nogle oplever at komme i klemme i forskellige situationer i undervisningen eller i klassens fællesskaber. Det betyder, at jeg i min forskning har fokus på skolen og det, eleverne er en del af. Jeg har bl.a. haft fokus på forskellige undervisningssituationer, som ser ud til at stille vanskelige betingelser for eleverne. Jeg udforsker de udfordringer og dilemmaer, som eleverne oplever, og jeg peger på, hvordan skolevanskelighederne kan forstås som noget, der har med skolen at gøre, og hvordan de får betydning for elevernes deltagelsesmuligheder, deres selvforståelse, oplevelse af tilhør og deres muligheder for at udfolde fagligt engagement.
Jeg har ligeledes fulgt lærere i deres daglige praksis og undersøgt deres forståelser og betingelser samt nogle de udfordringer, som de oplever - fordi jeg er optaget af, hvordan lærernes forståelser og betingelser får betydning for elevernes deltagelsesbetingelser og mulighedsrum.
I afhandlingens analyser undersøger jeg, hvordan problemudpegninger og kategoriserings- og udskillelsesprocesser udvikler sig i skolen, og jeg rejser en diskussion af, hvordan disse processer må forstås som noget, der hænger sammen med skolens praksis og strukturelle betingelser.
Jeg tager afsæt i en forståelse af, at alle børn er forskellige, og jeg undersøger og diskuterer, hvordan nogle forskelle i skolen ser ud til at blive udpeget, særliggjort eller problematiseret. I afhandlingen rejses derved en overordnet og almen diskussion om forskelle og forskelsdilemmaer, som handler om, hvorvidt man i skolen enten må forsøge at identificere eller ignorere forskelle - ud fra en forståelse af, at der kan være negative konsekvenser forbundet med begge valg.
Primære arbejdsområder:
På den pædagogiske diplomuddannelse har jeg undervist på flg. PD-moduler: Pædagogisk psykologi, Social inklusion, Børn og familier i udsatte positioner, Læring, kontakt og trivsel, Social kognitive udviklingsforstyrrelser, Innovation og didaktik, Didaktik og klasseledelse, Vejledningsmetoder og processer, Pædagogisk viden og forskning og Undersøgelse af pædagogisk praksis.
Øvrige arbejdsområder:
Undervisning på diverse kurser: In- og eksklusionsprocesser i skoler/institutioner, fællesskabende didaktikker og kollaborative læreprocesser, inkluderende læringsfællesskaber, Cooperative Learning, teamsamarbejde og vejledning, klasseledelse og didaktik, innovative og kreative læreprocesser, specialpædagogik i et inklusionsperspektiv, inkluderende undervisning af børn med diagnoser og funktionsnedsættelser, TEACCH og struktureret pædagogik samt Specialpædagogisk Basisuddannelse (SPB)
Ph.d., The Danish University of Education
1 Dec 2017 → 14 Mar 2023
Award Date: 14 Mar 2023
Pædagogisk psykologi, Kandidatuddannelse, The Danish University of Education
2009 → 2012
Award Date: 27 Jan 2012
Psykologi, PD, University College of Nothern Denmark
2007 → 2008
Award Date: 1 Jan 2008
Lærer, Aalborg Seminarium
1997 → 2001
Award Date: 22 Jun 2001
Mastermodul, Ikt: Projektledelse i skoleudvikling, Aalborg University
… → 2013
Musikvidenskab, Aalborg University
1994 → 1997
Ekstern lektor, The Danish University of Education
2023 → …
Ph.d.-stipendiat, Aarhus University
2017 → 2023
Lektor, Aalborg tekniske skole, Center for Virksomhedsudvikling/act2learn
1 Apr 2016 → …
Adjunkt, Aalborg tekniske skole, Center for Virksomhedsudvikling/act2learn
2012 → 2016
Ekstern underviser og inklusionsvejleder, Aalborg Kommune
2011 → 2012
Ekstern underviser, Aalborg tekniske skole, Center for Virksomhedsudvikling/act2learn
2011 → 2012
Adjunkt, VUC Nordjylland
2010 → 2011
Lærer, Aalborg Kommune
2005 → 2010
Lærer, Aabybro Friskole
2001 → 2005
Underviser, Musikskolen, Aabybro
1994 → 2005
Research output: Book/Report/PhD thesis › PhD thesis › Research › peer-review
Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research
Madsen, C. D. & Kousholt, D.
10/08/22 → 01/08/25
Project: Research
Engsig, T. T., Pedersen, O., Østergaard, J. S. & Madsen, C. D.
08/08/22 → 25/07/25
Project: Research
01/08/22 → 30/06/25
Project: Research
Geisnæs, D., Maksten, J. A., Olesen, A. K. K., Hejgaard, A. B., Andersen, A. B., Nielsen, S. M. R., Nielsen, M. M., Nielsen, P., Nielsen, C., Hostrup, M. N., Madsen, C. D., Munk, D. A., Kristensen, K. B. K., Petersen, S. W., Hyldahl, K. K., Klinkby, T., Langer, H. P., Drevsholt, K. M. & Haaber, C. R.
01/08/22 → 30/06/25
Project: Development project/ Innovation
01/04/22 → 02/09/24
Project: Research
08/09/23
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
31/01/23
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
31/01/23
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
11/05/22
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
Charlotte Dyreborg Madsen (Participant)
Activity: Consultancy types › Consultancy
Charlotte Dyreborg Madsen (Member in group of editors)
Activity: Publication peer-review and editorial work types › Reviewer/editor of journal
Charlotte Dyreborg Madsen (Other)
Activity: Other activity types › Other
Charlotte Dyreborg Madsen (Speaker)
Activity: Participating in or organising an event types › Conference
Charlotte Dyreborg Madsen (Introductory speaker)
Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation