Charlotte Dyreborg Madsen
20142024

Research activity per year

Personal profile

Presentation

Tlf: 29874373

Jeg hedder Charlotte Dyreborg Madsen, og jeg er ansat som adjunkt på DPU, Aarhus Universitet - og er samtidig ekternt tilknyttet UCN. 

Jeg er oprindeligt uddannet lærer og har været lærer i 10 år på forskellige skoler; først i det almene- og senere i det specialpædagogiske felt. Derefter tog jeg kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi, og senest har jeg lavet ph.d. på DPU.

Igennem årene har jeg bl.a. beskæftiget mig med flg tematikker: elevers oplevelser af skolevanskeligheder - marginaliserings- og udskillelsesprocesser - undervisningsudvikling, læring og didaktik - vejledningspraksis - specialpædagogik, test og screeninger - gentænkning og organisering af specialpædaogiske tilgange og metoder - PPRs vejledning og sparring - udvikling af fællesskabende praksis i skolen - samarbejde mellem PPR, skole og hjem

I min forskning arbejder jeg med en praksisforskningstilgang, hvor jeg samarbejder med forskellige kommuner, skoler, lærere, vejledere, forældre og PPR om at udforske skolevanskeligheder og udskillelsesprocesser i skolen. Jeg har bl.a. fokus på forskellige undervisningssituationer, som ser ud til at stille vanskelige betingelser for eleverne, hvor jeg udforsker nogle af de udfordringer og dilemmaer, som eleverne oplever. Samtidig har jeg fokus på betydningen af, hvordan specialpædagogiske indsatser forstås og organiseres - og de muligheder udviklingen af samarbejdet mellem PPR, skole og hjem kan skabe.

Work areas

Primære arbejdsområder:

På den pædagogiske diplomuddannelse har jeg undervist på en række forskellige PD-moduler som fx: Pædagogisk psykologi, Social inklusion, Socialkognitive udviklingsforstyrrelser, Læring, kontakt og trivsel, Børn, unge og familier i udsatte positioner, Fællesskabende didaktikker, Innovation og didaktik, Didaktik og klasseledelse, Neuropædagogik, Vejledningsmetoder og processer, Pædagogisk viden og forskning og Undersøgelse af pædagogisk praksis.

Øvrige arbejdsområder:
Undervisning på diverse kurser og rekvirerede forløb på skoler og i institutioner om bl.a. følgende tematikker: In- og eksklusionsprocesser i skoler/institutioner, fællesskabende didaktikker og kollaborative læreprocesser, specialpædagogik i et inklusionsperspektiv, inkluderende undervisning af børn med diagnoser og funktionsnedsættelser, TEACCH og struktureret pædagogik, Specialpædagogisk Basisuddannelse (SPB), Neuropædagogik, Cooperative Learning, teamsamarbejde og vejledning, klasseledelse og didaktik, innovative og kreative læreprocesser m.fl.

Education/Academic qualification

Ph.d., The Danish University of Education

1 Dec 201714 Mar 2023

Award Date: 14 Mar 2023

Pædagogisk psykologi, Kandidatuddannelse, The Danish University of Education

20092012

Award Date: 27 Jan 2012

Psykologi, PD, University College of Nothern Denmark

20072008

Award Date: 1 Jan 2008

Lærer, Aalborg Seminarium

19972001

Award Date: 22 Jun 2001

Mastermodul, Ikt: Projektledelse i skoleudvikling, Aalborg University

… → 2013

Musikvidenskab, Aalborg University

19941997

Positions

Ekstern lektor, The Danish University of Education

2023 → …

Ph.d.-stipendiat, Aarhus University

20172023

Lektor, Aalborg tekniske skole, Center for Virksomhedsudvikling/act2learn

1 Apr 2016 → …

Adjunkt, Aalborg tekniske skole, Center for Virksomhedsudvikling/act2learn

20122016

Ekstern underviser og inklusionsvejleder, Aalborg Kommune

20112012

Ekstern underviser, Aalborg tekniske skole, Center for Virksomhedsudvikling/act2learn

20112012

Adjunkt, VUC Nordjylland

20102011

Lærer, Aalborg Kommune

20052010

Lærer, Aabybro Friskole

20012005

Underviser, Musikskolen, Aabybro

19942005

Keywords

  • learning, educational science and teaching
  • children and youth

Collaborations and top research areas from the last five years

Recent external collaboration on country/territory level. Dive into details by clicking on the dots or