No photo of Dorte Tovgaard

Dorte Tovgaard

Kandidat i pædagogisk psykologi

20132015

Research activity per year

If you made any changes in Pure these will be visible here soon.

Personal profile

Presentation

Er ansat som lektor ved læreruddannelsen på professionshøjskolen Absalon Campus Roskilde primo 2013.

Uddannelsesmæssig baggrund:

Autorisation som intensiv sygeplejerske med mangeårig funktion som klinisk vejleder og eksaminator af studerende i hospitalsregi primært indenfor anæstesiologi.

Har sideløbende været ekstern klinisk-underviser på sygeplejerskeuddannelsen.

Har i mange år været beskæftiget med akut sygepleje til kritisk syge og traumatiserede patienter, heriblandt hospitaliserede børn og unge.  

Er kandidat i pædagogisk psykologi.

Er blandt andet optaget af:

kommunikationsstrategier, heriblandt; mentalisering, supervision, rådgivning og vejledningsmetoder. Beskæftiger sig desuden med psykologisk rådgivning og supervision indenfor selvmodsforebyggende samtaler i organisationen Livslinien. Har i øjeblikket orlov. 

Identitetsdannelse / subjektiveringsprocesser med særligt fokus på narrativers betydning. Skriver i øjeblikket på et antologi-bidrag om narrativets betydning for voksne børns identitetsfortælling når en forælder rammes af svær demens, heriblandt om diskursive magtfulde identitetsfortællinger, og de tavse forstummede identitetsfortællinger .  

Diskurs-, Køn-, etnicitet-, og artefacters betydning for det gode skoleliv.

Børn, sorg og mistrivsel blandt andet i forbindelse med børn der mister og børns udvikling i forbindelse med ensomhed og belastningsfaktorer i hjemmet.

Psykologiske perspektiver på opvækst, læring og udvikling. Her i blandt systemteori, kritisk psykologi, socialkonstruktionisme.

 

Competences

Language: English
Level: Negotiation level
Language: Danish
Level: Native speaker

Work areas

Underviser og vejleder indenfor lærerens grundfaglighed i modulerne;

Elevens faglige, sociale og individuelle læring og udvikling.

lærerprofessionalitet / Jeg skal være lærer.

Specialpædagogik.

Underviser desuden i specialiseringsmodulet AKT - adfærd-kontakt-trivsel.

Har i samarbejde med faget idræt udviklet specialiseringsmodulet Mindfulness i skolen i teori og praksis.

Vejleder og eksaminerer studerende i forbindelse med praktikeksamen.

Deltager sideløbende i følgende forskningsprojekter:

Det EU-finansierede forskningsprojekt LUG D - læring uden grænser. 

AP Møller forskningsprojektet omkring Lektion-studier.

UCSJ´s forskningsprojekt omkring fastholdelse af lærerstuderende.

 

 

 


Education/Academic qualification

Aarhus University

Award Date: 15 Mar 2010

Kandidat i pædagogisk psykologi, University College Sjælland - Campus Roskilde

Autorisation som intensiv sygeplejerske

Positions

Region Hovedstaden

1 Aug 19861 Aug 2011

Keywords

  • learning, educational science and teaching
  • identity
  • developmental psychology
  • relations