Dorthe Ansine Christensen

Dorthe Ansine Christensen

MA (ed.) Educational Anthropology, Lærer

20132024

Research activity per year

Personal profile

Presentation

Jeg er uddannet lærer og cand. pæd. i pædagogisk antropologi og underviser bl.a. lærerstuderende i pædagogik og almen didaktik. Som praktikkoordinator har jeg arbejdet målrettet med udvikling af uddannelsen i overgangen til ny læreruddannelsesbekendtgørelse (LU23).

Jeg er særligt optaget af at skabe meningsfulde forbindelser mellem læreruddannelse og skolevirkelighed og arbejder bl.a. med udvikling af praktik i læreruddannelsen og skolen som uddannelsessted for lærerstuderende. 
Jeg arbejder desuden med udvikling af varierede undervisningsformer for elever i skolen og har bl.a. gennemført innovationsforløb og udviklingsprojekter med lærerstuderende med særligt fokus på æstetiske læreprocesser i eksterne læringsrum, herunder i naturen og i samarbejde med forskellige kulturinstitutioner. 

Jeg anvender en antropologisk tilgang til at forstå og medudvikle skole-, undervisnings- og læreruddannelsespraksis. Jeg er optaget af, hvordan kulturelle logikker, vaner og selvfølgeligheder har betydning for, hvilke udviklingsmuligheder vi ser, tillægger værdi og handler på. Denne indsigt og nysgerrighed ser jeg som et vigtigt bidrag til at få øje på de globale, nationale og lokale betydningssystemer, der sætter aftryk i hverdagspraksis på både skole og læreruddannelse, og som kan forstyrres og udfordres i samarbejde med lærere, elever, lærerstuderende og læreruddannelseskolleger. 

Competences

Linguistic competences:
Language: Danish
Level: Native speaker
Language: English
Level: Experienced

Organisational unit competences:
Project management: Some experience

Research and development areas

Praktik i læreruddannelsen

Uddannelseslæreres professionelle identitet

Æstetiske læreprocesser i eksterne læringsrum

Innovation og entreprenørskab

Prøverformer i læreruddannelsen

Work areas

Primære arbejdsområder:

Undervisning af lærerstuderende. 

Undervisning af professionelle lærere på kurser og efteruddannelsesforløb vedr. praktik i læreruddannelsen.

Udvikling af praktik, herunder uddannelseskultur på uddannelsesskoler.

Education/Academic qualification

Ma.Ed. Educational Athropology, Aarhus University

Award Date: 1 Jan 2009

Danish, English, Biology, Domestic Science, Teacher, Århus Dag- og aftenseminarium

Award Date: 1 Jun 2002

Positions

Adjunkt

1 Aug 20141 Aug 2018

Adjunktvikar

15 Nov 20121 Aug 2014

Lærer, Skæring Skole

Aug 2002Aug 2012

Keywords

  • learning, educational science and teaching
  • schools, courses and institutions
  • children and youth
  • education, professions and jobs