Research output per year
Research output per year
Fysioterapeut, Underviser, Lektor, Cand scient san
Research activity per year
Jeg har arbejdet med fysioterapifaget i praksis siden 1987, indenfor såvel somatisk hospital, klinik, intensiv rehabilitering og specialafdeling for fysioterapi til børn.
Min tilgang til fysioterapien er en systemisk forståelse af hvordan humanistisk og naturvidenskabelig forståelse spiller sammen i den samfundsmæssige kontekst. Med min brede praksiserfaring er jeg klinisk funderet, men har bl.a. qua uddannelse til sundhedvidenskabelig kandidat erhvervet kompetencer i og bruger flittigt akademiske videnssøgning og bedste evidens. Jeg er desuden stærkt optaget af kommunikationens betydning - herunder den pædagogiske og didaktiske tilgang til såvel patienter og pårørende som studerende og kollegaer.
Min tilgang til livet er præget af positivitet og energi og som børnefysioterapeut bringer jeg den legende tilgang med mig i de fleste af mine aktiviteter, når det giver mening.
Som underviser balancerer jeg mellem min hensigt om at skabe tydelig struktur og mit behov for plads til spontanitet og justering efter dagsform hos de studerende (og eventueller patienter) og mig.
Uddannelser og kursusaktiviteter i stikord:
Uddannelser:
Efter – og videreuddannelse:
Jeg har undervisning i Pædiatrisk fysioterapi og neurologi, Anatomi og muskuloskeletal fysioterapi (anatomisk palpation og massage)
Dertil supervisionsopgaver på vores talentspor, hvor studerende underviser peers og får råd, vejledning og feed-back.
På eftervidereuddannelsesområdet har jeg siden 2013 undervist sundhedsplejersker i børns motoriske udvikling, såvel hos raske børn som hos børn med diverse idelser.
Marts 2019 afholdt jeg et ugelangt kursus i Chengdu, Kina i rehabilitering hos børn med neurologiske lidelser med vægt på børn med cerebral parese, autisme og attension deficit hyperactivity disorder ADHD og neurologisk udvikling og -læring. Målgruppen var læger, fysioterapeuter, sygeplejesker og andre der arbejdede med målgruppen. Undervisningen foregik på engelsk, tolket til kinesisk.
I min adjunktperiode har jeg lavet et kvalitativt projekt om fremmende og hæmmende faktorer for fysisk aktivitet hos børn med kronisk eller langvarig lidelse. Dette blev udført som et kvalitativt studie med interview af børn og forældre og analyseret efter Rocoeurs fortolkningsteori.
På Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse forskede jeg i registerdata fra Kræftens Bekæmpelse og Danmarks Statistik, hvor associationen mellem at have haft cancer i barndommen og modtagelse af førtidspension som voksen blev undersøgt.
Som MTV-projekt var emnet screening for Cystisk fibrose i fostertilstanden.
Af udviklingsaktiviteter kan nævnes omlægning af anatomiundervisningen med det formål at gøre undervisningen mere funktionel og relateret til fysioterapeutisk praksis. Undervisningen overgik fra ikke fysioterapeutuddannet timelærer til tre interne undervisere, hvor jeg var den ene. Anatomi som fag danner basis for forståelse af andre fag som f.eks. vævsbehandling, fysiologi, movement science, biomekanik og fysioterapiteori og –metode, hvorfor koordinering på tværs af fagene blev prioriteret højt.
Desuden har jeg selvstændigt udarbejdet og justeret undervisning i forløbet pædiatri 2, som er et forløb på 18 timer på 5. semester, der blev tilføjet til grunduddannelsen med den nyeste uddannelsesreform af 2016. Såvel dette som pædiatri 1 (jeg tidligere har udarbejdet) bygger på teoretisk viden og klinisk relevans, incl inddragelse af børn i undervisningen samt studiebesøg og aktiviteter af de studerende i lokale børneinstitutioner.
Sundhedsfaglig kandidatuddannelse, Cand Scient San, Risk of receiving disability pension among adult survivors of childhood cancer, Aarhus University
1 Sept 2013 → 30 Jun 2015
Award Date: 30 Jun 2015
Suppleringskursus til den sundhedsfaglige kandidat, Forberedelse til akademisk uddannelse, helbredsrelateret livskvalitet hos hjertepatienter - ændring før og efter 12 ugers træningsbaseret rehabilitering, Aarhus University
1 Feb 2013 → Dec 2013
Award Date: 30 Jun 2013
Fysioterapiuddannelse, Familie- og fritidsmæssige konsekvenser efter en discusprolapsoperation, Fysioterapeutuddannelsen Holstebro
1 Sept 1984 → 30 Jun 1987
Award Date: 30 Jun 1987
Research output: Contribution to journal › Contribution to newsletter, magasine
Research output: Thesis › Candidatus › Research
Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Contribution to book/anthology › Education
Platz, G. (Guest Lecturer)
Activity: Other activity types › Lesson plans
Platz, G. (Paricipant)
Activity: Participating in or organising an event types › Conference
Platz, G. (Paricipant)
Activity: Participating in or organising an event types › Conference
Platz, G. (Paricipant)
Activity: Participating in or organising an event types › Seminar
Platz, G. (Paricipant)
Activity: Participating in or organising an event types › Seminar