Hildegunn Juulsgaard Johannesen
20142024

Research activity per year

Personal profile

Research and development areas

Har grundlæggende viden indenfor for det historiedidaktiske felt med fokus på historiebrug- og historiefortællingers funktion i undervisningen. Har udarbejdet ph.d.-afhandlingen: Kontroversielle aspekter i undervisningen 7.-9. klassetrin. Et etnografisk inspireret klasserumsstudie.

Desuden er jeg optaget af de fortællinger som produceres i klasserummet mellem lærer og elever og i samspillet med læremidler samt de historiske fortællinger, der repræsenteres herigennem. Jeg er ikke blot optaget af formål om at elever skal lærer om eller af historien, men hvad indholdet gør ved eleverne, hvordan elever tilskriver mening til indholdet, hvordan indholdet fluerer på elevernes relation til historie og dermed også elevernes historiebevidsthed. 

Andre fokusområder indenfor historiedidaktik har været emner og undervisning relateret til konspirationsteorier, fake news og propaganda. 

Education/Academic qualification

cand mag, University of Southern Denmark

Sidefag, University of Southern Denmark

Enkeltfag, University of Southern Denmark

Positions

Projektmedarbejder og katalogiseringsmedarbejder, Center for Undervisningsmidler, Aabenraa

1 Oct 200518 Feb 2013

Keywords

  • learning resources
  • educational science
  • education
  • it
  • child culture
  • research
  • play
  • social work
  • professional didactics
  • digitalization
  • digitial communication
  • humanities
  • web 2.0
  • mobile learning
  • didactics
  • project management
  • social work practice
  • information competency
  • product development

Fingerprint

Dive into the research topics where Hildegunn Juulsgaard Johannesen is active. These topic labels come from the works of this person. Together they form a unique fingerprint.
  • 1 Similar Profiles

Collaborations and top research areas from the last five years

Recent external collaboration on country/territory level. Dive into details by clicking on the dots or