Research output per year
Research output per year
Docent
Niels Bohrs Alle 1
5230 Odense M
Denmark
Research activity per year
Docent, cand. psych. og ph.d., programleder for "Inklusion og hverdagsliv", Center for Anvendt Velfærdsforskning
Campus Odense, UCL
mobil: 23 83 79 71 Mail: [email protected]
Ida forsker i hvordan vanskeligheder i børn og unges liv forstås og håndteres af professionelle de steder, børn og unge lever deres hverdagsliv. Det kan være på et anbringelsessted, i dagtilbud, skole eller i særlige tilbud på det sociale børne- og ungeområde. Hvordan styrker professionelles interventioner børn og unges deltagelsesmuligheder i fællesskaber, de steder de gerne vil høre til og være med?
Forskning på tværs af hverdagsliv
Forskningsprojekterne følger børn og unges bevægelser på tværs af flere steder, hvilket gør det muligt at inddrage mange parters perspektiver på, hvad problemer i hverdagslivet handler om. Ida anlægger et kritisk fokus på de individualiserende pædagogiske og udviklingspsykologiske teorier, der ligger bag mange af de problemforståelser og interventionsformer, som børn og unge møder og bliver forstået igennem.
Børn-og unges perspektiver
Ida er særligt optaget af at undersøge børn og unges perspektiver på vanskeligheder i hverdagslivet og i de fællesskaber, de agerer i. Det ligger i forlængelse af en kritisk psykologisk tradition for at forske i hverdagslivets dilemmaer og sociale betingelser ud fra brugernes perspektiver. Da hun følger børnene kommer professionelle samarbejder på tværs af børns steder i fokus.
På tværs af forskningsfelter
Idas forskningsprojekter går på tværs af pædagogisk psykologiske, socialpædagogiske og socialfaglige forskningsfelter og inddrager typisk professionelle som pædagoger, lærere og socialrådgivere som medforskere. På UCL er hun optaget af at understøtte professionsforskning og uddannelsesudvikling i et samarbejde mellem professionsuddannelse, professionspraksis og forskning.
Ph.D., University of Southern Denmark
Award Date: 22 Oct 2007
Master, Aarhus University
Award Date: 6 Dec 1999
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research › peer-review
Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research › peer-review
Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research › peer-review
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Schwartz, I. (Co-researcher) & Mardahl-Hansen, T. L. (Principle researcher)
04/01/21 → 31/12/21
Project: Research
Schwartz, I. (Principle researcher), Mørck, L. L. (Principle researcher) & Nielsen, M. K. (Co-researcher)
02/01/21 → 30/12/22
Project: Research
Schwartz, I. (Principle researcher), Nielsen, A. S. (Co-researcher), Schleicher, A. B. (Co-researcher), Rossen, R. T. (Co-researcher), Kobberup, M. H. (Co-researcher) & Løgstrup, L. B. (Co-researcher)
06/01/20 → 30/12/22
Project: Research
Nielsen, M. K. (Co-researcher), Lyngholm, L. T. M. (Co-researcher), Schwartz, I. (Principle researcher), Kaatmann, S. (Co-researcher), Lippert, T. (Co-researcher), Tolstrup, M. (Co-researcher), Hansen, L. K. (Co-researcher), Hvorslev, M. B. (Co-researcher), Høy, A. V. (Co-researcher), Tybjerg, G. M. (Co-researcher), Pless, T. P. (Co-researcher) & Elkjær, A. R. (Co-researcher)
01/01/20 → 31/12/22
Project: Research
29/10/21
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
03/12/20
1 Media contribution
Press/Media: Press / Media
13/11/19
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
Schwartz, I. (Paricipant)
Activity: Participating in or organising an event types › Conference
Schwartz, I. (Paricipant)
Activity: Participating in or organising an event types › Conference
Schwartz, I. (Paricipant)
Activity: Participating in or organising an event types › Seminar
Schwartz, I. (Speaker)
Activity: Participating in or organising an event types › Seminar
Schwartz, I. (Introductory speaker)
Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation