Personal profile

Presentation

Katrine underviser i dansk på læreruddannelsen (indskolingen) og interesserer sig særligt for grammatikdidaktik, dansk som andetsprog, sprogtilegnelse og læsning.

Katrine har været tilknyttet det tværfaglige forskningsprojekt Broken Grammar and Beyond på Københavns Universitet, hvor hun i sin ph.d.-afhandling undersøgte produktion og perception af grammatikafvigelser eller ”sprogfejl”. Hvilke typer afvigelser producerer skribenter med hhv. dansk som førstesprog og dansk som andetsprog? Og hvordan påvirker forskellige typer afvigelser læseres processering? Katrine har bl.a. lavet kvantitative korpusstudier af modultest fra en sprogskole og forskellige perceptionsforsøg, bl.a. vha. eyetracking.

Research and development areas

  • Grammatikafvigelser, dansk som andetsprog, korpuslingvistik
  • Processering af grammatikafvigelser, psykolingvistik

Education/Academic qualification

PhD, My Mistake! Production and Perception of Grammar Anomalies, University of Copenhagen

Award Date: 24 Jan 2024

cand.mag. i lingvistik og dansk som andetsprog, University of Copenhagen

20092015

Positions

Videnskabelig assistent, University of Copenhagen

Oct 2022Dec 2022

Ph.d.-stipendiat, University of Copenhagen

May 2018Oct 2022

Underviser i dansk som andetsprog, Københavns Sprogcenter

Oct 2015Apr 2018

Fingerprint

Dive into the research topics where Katrine Falcon Søby is active. These topic labels come from the works of this person. Together they form a unique fingerprint.
  • 1 Similar Profiles

Collaborations and top research areas from the last five years

Recent external collaboration on country/territory level. Dive into details by clicking on the dots or