Keld Skovmand
  • Niels Bohrs Allé 1

    5230 Odense M

20042022

Research activity per year

Personal profile

Presentation

Jeg er grundlæggende optaget af forholdet mellem ”dannelse” og ”didaktik”, særligt i den dannelsesteoretiske didaktik (Wolfgang Klafki), som jeg løbende skriver om og videreudvikler – både alment og i forhold til religionspædagogikken. I øjeblikket skriver jeg på en bog med titlen Klafki i praksis, som udkommer efteråret 2022. I forlængelse af mine kritiske analyser af Fælles Mål laver jeg internationale, komparative studier af policy- og curriculumudvikling med henblik på at undersøge, hvordan der nationalt responderes på globale udviklingstendenser og international forskning. En væsentlig del af afsættet for denne del af mit arbejde er Gert Biestas teori om lærificering af uddannelsesfeltet. Sammen med rektor og professor Lene Tanggaard har jeg begået en bog, hvori vi kommer med konstruktive bud på, hvordan vi kan komme denne lærificering til livs ved atter at tale om formål, indhold og relationer: Hvad vi taler om, når vi taler om at lære (Hans Reitzels Forlag 2020). Aktuelt arbejder jeg sammen med lektor Lakshmi Sigurdsson fra Københavns Professionshøjskole om at lave et særnummer af Unge Pædagoger om Hannah Arendt, hvor vi er optaget af, hvordan Arendts tænkning kan omsættes til skolens praksis.

Research and development areas

Jeg er grundlæggende optaget af forholdet mellem ”dannelse” og ”didaktik”, særligt i den dannelsesteoretiske didaktik (Wolfgang Klafki), som jeg løbende skriver om og videreudvikler – både alment og i forhold til religionspædagogikken. I øjeblikket skriver jeg på en bog med titlen Klafki i praksis, som udkommer vinteren 2023/24. I forlængelse af mine kritiske analyser af Fælles Mål laver jeg internationale, komparative studier af policy- og curriculumudvikling med henblik på at undersøge, hvordan der nationalt responderes på globale udviklingstendenser og international forskning. En væsentlig del af afsættet for denne del af mit arbejde er Gert Biestas teori om lærificering af uddannelsesfeltet. Sammen med rektor og professor Lene Tanggaard har jeg begået en bog, hvori vi kommer med konstruktive bud på, hvordan vi kan komme denne lærificering til livs ved atter at tale om formål, indhold og relationer: Hvad vi taler om, når vi taler om at lære (Hans Reitzels Forlag 2020). Aktuelt arbejder jeg sammen med lektor Lakshmi Sigurdsson fra Københavns Professionshøjskole om at lave en antologi om Hannah Arendt på Forlaget Klim, hvor vi er optaget af, hvordan Arendts tænkning kan omsættes til skolens praksis: Hannah Arendt. Pluralitet, pædagogik, praksis.