Research output per year
Research output per year
Cand. Scient i fysik og kemi
Research activity per year
CV for Lars Brian Krogh
kontakt-info:
E-mail: [email protected]
Mobil: +45 30254989
Kontor: VIA Campus C, 8000 Aarhus C, lokale C1.11
Min kompetence-profil:
Min akademiske uddannelsesbaggrund:
Mine professionelle ansættelser:
Mine ledelsesmæssige, administrative og tillidsmæssige hverv:
Min publikationsliste:
Andersen,H.M.;Krogh,L.B.;Lykkegaard,E. (2013): “Identity Matching to Scientists: Differences that Make a Difference”, Research in Science Education, Published Online First November 2013, DOI 10.1007/s11165-013-9391-9
Krogh,L.B.;Andersen,H.M. (2013): ”Elevers motivation i undervisningen”. I Damberg et al (eds.): Gymnasiepædagogik, 2. udgave. København: Hans Reitzel, 2013. 365-386.
Krogh,L.B.;Andersen,H.M. (2013): “Actually, I May be Clever Enough to do it”. Using Identity as a Lens to Investigate Students’ Trajectories Towards Science and University, Research in Science Education, vol. 43, no 2. p 711-731,
Krogh,L.B. (2010): “New Approaches to the Study of Students’ Response to Science”, in Saleh,I. (Ed.): “Attitude Research in Science Education: Classic and Contemporary Measurements”, Information Age Publishing Inc., Charlotte, NC.
Dolin,J.; Krogh,L.B. (2010): “The Relevance and Consequences of PISA Science in a Danish context”, International Journal of Science and Mathematics Education, vol. 8, no 10. p 565-592
Andersen,H.M.;Krogh,L.B. (2010): “Science and mathematics teachers’ core teaching conceptions and their implications for engaging in cross-curricular innovations”. Nordina, vol. 6, no 1, p 61-79
Krogh,L.B.;Dolin,J. (2010): ”PISA 2006 testen og danske elevers naturfaglige formåen. Rapport nummer tre fra projektet Validering af PISA (VAP)”. Research report. To be published: København : Institut for Naturfagenes Didaktik, IND, KU. 80 pages.
Krogh,L.B. (2009): ”At undersøge verden - naturvidenskabelige metoder i skolen og i Real Science”. I Tougaard & Kofod (eds.): Metoder i naturfag, 1 udg. København : Experimentarium, 2009. p.25-48.
Dolin,J.;Krogh,L.B. (2009): ”Hvor langt er PISA fra Danmark? : Delresultater fra et projekt til validering af PISA 2006 i en dansk kontekst”. I Proceedings of the 9th Nordic Research Symposium on Science Education : Planning science instruction: From insight to learning to pedagogical practice. s. 97-99. Reykjavik, 2009
Dolin,J.;Krogh,L.B. (2008): ”Den naturfaglige evalueringskultur i folkeskolen : Anden delrapport fra VAP-projektet (Validering Af PISA)”. IND-KU skriftserie; 2008-17. København : Institut for Naturfagenes Didaktik, IND, KU, 2008. 64 s.
Dolin,J.;Krogh,L.B. (2008): ”Den naturfaglige evalueringskultur i folkeskolen”. I MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik. 2008 ; nr. 4, December. s. 60-70.
Krogh,L.B.;Andersen,H.M. (2008): ”Naturfagslæreres vidensgrundlag : med udgangspunkt i PCK”. I MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik. 2008 ; nr. 3, København: s. 36-55.
Krogh,L.B.(2008) : “The Ethos of School Science - an analytic framework and the empirical characterization of values and norms within school physics”. I Proceedings from ESERA 2007. Conference article, peer-reviewed.
Krogh,L.B. (2007): “Nervepirrende pædagogik”. I Aktuel Naturvidenskab. 2007 ; nr. 3. Book review.
Krogh,L.B. (2007): ”Den virkelig interessante interesse”. I MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik. 2007 ; nr. 4. København. Research Letter.
Dolin,J.;Busch,H. & Krogh,L.B. (2006): ”En sammenlignende analyse af PISA2006 science testens grundlag og de danske målkategorier i naturfagene : Rapport nr. 1 for projektet Validering Af PISA Science”. Odense : Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik, Syddansk Universitet, 2006. 72 s.
Krogh,L.B. (2006): Den analytiske ramme ’The Ethos of School Science’: anvendt til karakterisering af lærebøger og forskelle mellem naturfag. I Naturfagsdidaktikkens mange facetter : Proceedings fra Det 8. nordiske Forskersymposium om undervisningen i naturfag. København : Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag, 2006. s. 293-301. Conference-article, peer-reviewed.
Krogh, L. (2006): ”Cultural Border Crossings i fysikundervisningen - unges forhold til fysik i et kulturelt perspektiv”. Ph.d.-dissertation, The Steno Department, Aarhus University
Krogh,L.B. & Thomsen,P.V. (2005): “Studying students' attitudes towards science from a cultural perspective but with a quantitative methodology: border crossing into the physics classroom”, International Journal of Science Education, vol. 27, no 3, pp. 281-302, 2005.
Dolin,J., Krogh,L.B. & Troelsen,R. (2003): ”En kompetencebeskrivelse af naturfagene”. I Busch,H.B., Horst,S. & Troelsen,R. (Eds.): "Inspiration til fremtidens naturfaglige uddannelser", Danish Ministry of Education, 2003, pp. 59-140. Scientific report
Krogh,L.B., Arnborg,P. & Thomsen,P.V.(2001): ”GFIII-rapport: Hvordan gik det så med fysikundervisningen og elevernes udbytte? - 2.g-opfølgning på GFIII-undersøgelsen”, CND´s skriftserie, no 3, Faculty of Science, AU. Scientific report
Krogh,L.B. & Thomsen,P.V. (2000): “Teaching style and learning outcome”. Proceedings of the XVIII. GIREP International Conference, PHYTEB 2000, Barcelona, Aug. 27–Sept. 1., 2000. Conference-article, peer-reviewed.
Krogh,L.B. & Thomsen,P.V. (2000): ”GFII-rapport: Undervisningsstil og læringsudbytte - en undersøgelse af fysikundervisningen i 1.g”. CND´s skriftserie, no 1, Faculty of Science, AU. Scientific report.
Hansen,G., Lund,K.B., Pedersen,P.B., Krogh,L., Thomsen,P.V., Touborg,J.P., Wurtz,N.H., Østergård,O.(1993): ”Eksperimentets rolle i fysikundervisningen”, Institute of Physics and Astronomy, AU. Research and development report.
Nielsen,H. (Ed.), Thomsen,P.V., Krogh,L., Touborg,J.P., Wurtz,N.H., Hansen,G., Lund,K.B. (1992): ”Fysik i gymnasiet - med konstruktivistisk indfaldsvinkel”. I Nielsen,H. & Paulsen, A. (Ed.): Undervisning i fysik - den konstruktivistiske ide", pp. 73-90, Gyldendal (1992). Research and development communication.
Krogh,L, Rasmussen,K., Wurtz,N.H., Hansen,G, Lund,K.B., Touborg,J.P., Nielsen,H. (Ed.), Thomsen,P.V. (1991): ”Fysik i 1.g - med konstruktivistisk indfaldsvinkel”, Institute of Physics and Astronomy, AU. Research and development communication.
Lektor i naturfagsdidaktik, Aarhus University
1 Aug 2010 → 1 Aug 2014
Adjunkt i naturfagsdidaktik, Aarhus University
1 Aug 2007 → 31 Jul 2010
Videnskabelig medarbejder
1 Aug 1998 → 31 Jul 2007
Gymnasielektor i fysik og kemi, Marselisborg Gymnasium
1 Aug 1987 → 1 Aug 2005
Gymnasieadjunkt, Bjerringbro Gymnasium
1 Aug 1982 → 31 Jul 1987
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Research output: Book/Report/PhD thesis › Report › Research
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Research output: Book/Report/PhD thesis › Book › Communication
Research output: Book/Report/PhD thesis › Report › Research
Blomgreen, C. B. (Co-researcher), Daugbjerg, P. (Co-researcher), Hansen, K. E. (Co-researcher), Johannsen, B. F. (Co-researcher), Krogh, L. B. (Co-researcher), Krøjgaard, F. (Co-researcher), Nielsen, S. S. (Co-researcher), Rasmussen, K. (Co-researcher) & Sillasen, M. K. (Co-researcher)
01/08/19 → 01/08/25
Project: Research
Krogh, L. B. (Principle researcher), Müller Kristensen, R. (Principle researcher), Hald, M. (Co-researcher), Negendahl, K. (Co-researcher), Jensen, F. (Co-researcher), Hedegaard Rasmussen, M. (Co-researcher) & Andersson, J. (Co-researcher)
01/10/22 → 01/01/25
Project: Research
Krogh, L. B. (Principle researcher), Brandt, H. (Principle researcher) & Negendahl, K. (Principle researcher)
01/08/22 → 30/12/23
Project: Development project/ Innovation
Krogh, L. B. (Co-researcher) & Brandt, H. (Principle researcher)
03/01/22 → 29/12/23
Project: Research
Sillasen, M. K. (Principle researcher), Daugbjerg, P. (Co-researcher), Krogh, L. B. (Co-researcher), Nielsen, K. (Co-researcher) & Nielsen, J. A. (Co-researcher)
15/01/21 → 30/06/21
Project: Research
26/01/23
1 Media contribution
Press/Media: Press / Media
Duch, H. S., Fjellerup, R., Nielsen, B. L., Andreasen, K., Krogh, L. B. & Jensen, L. B.
29/09/21
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
Krogh, L. B. (Introductory speaker)
Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
Ejdrup, T. (Introductory speaker), Brandt, H. (Introductory speaker) & Krogh, L. B. (Introductory speaker)
Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
Krogh, L. B. (Introductory speaker)
Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
Krogh, L. B. (Introductory speaker)
Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
Krogh, L. B. (Introductory speaker)
Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation