If you made any changes in Pure these will be visible here soon.

Personal profile

Presentation

Jeg er lektor i engelsk og ph.d. i kulturdidaktik i engelskfaget. Jeg er tilknyttet FoU-miljøet for fagdidaktik og er repræsentant i F&U teamet for udvikling af fremmedsprog på Københavns Professionshøjskole.

Mine centrale forskningsområder er interkulturalitet, Cultural studies, kritisk interkulturel kommunikation og kritisk medie literacy som en teoretisk linse til at udvikle sprog- og kulturdidaktik i udskolingen og på læreruddannelsen. Jeg er en erfaren aktionsforsker og facilitator af aktionslæringsforløb i skolen. Jeg bidrager med kapitler i lærebøger og artikler i videnskabelige tidsskrifter nationalt og internationalt. 

I samarbejde med Karen Risager, professor emerita, RUC, har jeg skrevet lærebogen Verdensborgen og den interkulturelle læring (2020), som handler om at uddanne elever til kritiske verdensborgere. Verdenborgerperspektivet er også i fokus på Campus Frederiksbergs internationale profillinje, som har udskolingsfagene engelsk og samfundsfag som omdrejningspunkt. Jeg er underviser på og faglig koordinator af den internationale profillinje, som også har et specialiseringsmodul i Cultural Studies på 4. årgang.

Jeg har i 2020 deltaget i et pilotprojekt med fokus på sproglig stilladsering og interkulturel læring med afsæt i FN’s verdensmål i engelsk, tysk og fransk. Pilotprojektet har ledt til en større projektansøgning Motivation for fremmedsprog og FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling, som i november 2020 har modtaget en bevilling på 1.1.million fra Det nationale Center for Fremmedsprog (NCFF). Jeg er projektleder på projektet, som foregår fra august 2021 til april 2022.

Jeg har også været involveret i et tværfagligt forsknings- og udviklingsarbejde som teoretisk bygger bro mellem refleksiv literacy og interkulturalitet i L1 og L2 og som undersøger udskolingselevers deltagelse og deltagelsesmuligheder i dansk – og engelskfaget jf. kapitel i Sprogfag i forandring (2019).

Lektorbedømmer til bedømmerkorpset for perioden 1. oktober 2019 – 30. september 2023.

Formand for den nationale faggruppe i engelsk.

Repræsentant i Børne- og undervisingsministeriets faggruppe for faget engelsk.

Repræsentant i konsortiet for sprog- og fagdidaktik, KU/KP

Censor på Læreruddannelsen i engelskfaget og BA.

BA og Ph.d.-vejleder

Certificeret praktikvejleder KP

Redaktør af Sprogforum Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik, Roskilde Universitet, Samfundslitteratur.

Fagfællebedømmer på flere tidsskrifter blandt andet:

Language and Intercultural Communication (LAIC), Taylor & Francis Group

I perioden 2006-2012 arbejdede jeg som international koordinator og var med til at opbygge Erasmusprogrammet lokalt på Campus Frederiksberg blandt andet ved at etablere bilaterale aftaler med europæiske universiteter og American University og ved at udvikle internationale moduler.

Fra 2009-2011 var jeg facilitator af engelske og danske læreres udviklingsarbejde i forbindelse med et Comenius-Regio projekt om innovativ fremmedsprogsdidaktik.

 

Udvalgte publikationer:

Svarstad, L. K. (2021). A Cultural Studies Approach to Interculturality in ELT. I M. Victoria, & C. Sangiamchit (red.), Interculturality and the English Language Classroom (s. 27-54). Palgrave Macmillan. 

Risager, K. & Svarstad, L.K. (2020) Verdensborgeren og den interkulturelle læring. Frederiksberg: Samfundslitteratur.

Svarstad, L.K. (2020) Cultural studies and intersectionality in English language education: Exploring students' engagement in issues of celebrity, identity, gender and sexuality. The Language Learning Journal. 

Kabel, K & Svarstad, L.K. (2019) Refleksiv literacy og interkulturalitet i L1 og L2. I Annette Søndergaard Gregeren (red.) Sprogfag i forandring 3. udg. Samfundslitteratur.

Svarstad, L.K., (2018). A Cultural Studies Approach to Intercultural Encounters and Interculturality. I Daryai-Hansen m.fl. Foreign Language Education: Between Topic and Educational Theory, Hans Reitzels Forlag.

Svarstad, L.K. (2016). Teaching Interculturality: Developing and Engaging in Pluralistic Discourses in English Language Teaching, Ph.d.-afhandling, Århus Universitet.


Competences

Linguistic competences:
Language: English
Level: Negotiation level

Organisational unit competences:
Project management: Several years of experience
Networking: Professional
Fundraising: Some experience
Administration: Several years of experience
Management: Some experience

Work areas

Research and development areas:
English language pedagogies, culture learning in the final years of lower secondary school, global competences, interculturality, Cultural studies, critical intercultural communication and critical media literacy. Intercultural learning and educating the global citizen. Professional development and action research. 

 

Education/Academic qualification

PhD, Aarhus University

1 Feb 201313 Sept 2016

Award Date: 13 Sept 2016

PhD visiting scholar at University of Technology (UTS) Sydney, Australia, University of Technology Sydney

1 Feb 20151 Apr 2015

Award Date: 31 Mar 2015

Summer School, University of Helsinki

5 Aug 201323 Aug 2013

Award Date: 6 Aug 2013

Module in assessment at Metropolitan University College

1 Feb 201115 Jun 2011

Award Date: 20 Jun 2011

Cand.mag. i engelsk og geografi, Roskilde University

1 Sept 19841 Sept 1992

Award Date: 1 Jan 1992

Engelsk og geografi, Sankt Annæ Gymnasium: Teoretisk og Praktisk Pædagogikum

1 Aug 19941 Aug 1996

Kulturgeografi, Durham University, England

1 Sept 198922 Dec 1989

Positions

Lektor, ph.d., Metropol EVU

2009 → …

International koordinator, Metropol EVU

1 Aug 200631 Jan 2013

Adjunkt, Frederiksberg Seminarium

20062009

Gymnasielærer, Sankt Annæ Gymnasium

19932006

Gymnasielærer, Bl.a. Frb. Gymnasium, Nørre G.

19921994

Forskningsassistent, Durham University

1 Aug 199022 Dec 1990

Keywords

  • learning, educational science and teaching
  • research designs, theory and method
  • schools, courses and institutions
  • education, professions and jobs
  • Media, communication and languages

Fingerprint

Dive into the research topics where Lone Svarstad is active. These topic labels come from the works of this person. Together they form a unique fingerprint.
  • 1 Similar Profiles