Personal profile

Presentation

Jeg er leder i Forskningscenter for Pædagogik og Deltagelse i VIA UC og faglig leder i Nationalt center for forskning i Udsathed blandt Børn og Unge (NUBU). I Pædagogik og Deltagelse sætter jeg sammen med de fastansatte docenter og seniorforskere retning for forskningen, som vi dernæst bringer til live med de ca 100 indlånte lektorer og adjunkter fra uddannelserne. I NUBU organiserer og driver jeg, sammen med medledere, styregruppe og sekretariat,  professionshøjskolernes sektorarbejde omkring forskning i udsathed. Her er 16 docenter og seniorforskere i forskergruppen. Min hovedopgave er at sikre kvalificeret udmøntning af de 55 mio., vi har modtaget fra forskningsreserven. Det indebærer indtil videre, at vi engagerer ca 50 forskere fra sektoren samt et væld af samarbejdspartnere fra vores praksis-omverden. Samlet er mit fokus på kollaborativt organiseret forskning ind i temaerne pædagogik, udsathed og deltagelse. Empirisk er vores forskning i spil i alt fra dagtilbud og forvaltninger over folkeskoler og klubber til herberger og opholdssteder.

 

Min egen forskning tager afsæt i at jeg, siden min uddannelse til pædagog, har været optaget af, hvad pædagogik og socialpædagogik er. I min forskning har jeg forfulgt dette tema, så den centrerer sig om mødet mellem socialpædagogik og de mennesker, som socialpædagogik retter sig mod. Det er i min optik dér, vi kan se om og i fald hvordan, socialpædagogik som en form for hjælp, hjælper.

 

Socialpædagogik retter sig som fag mod alle mulige eksklusionssituationer i vores samfund, hvorfor min forskning finder sted i alle mulige sammenhænge. Det kan være med tidligere hjemløse som indgår i et NGO-projekt, der skal hjælpe dem ud af hjemløshed og hvor forskningsspørgsmålet går på, hvordan de oplever den form for hjælp. Det kan være i mødet mellem en evidensbaseret manual og socialpædagogik som fag, hvor undersøgelsen går på, hvorfor socialpædagoger afviger fra den detaljerede og handlingsanvisende manual.

 

På den måde forfølger min forskning hele tiden det empiriske, fascinerende og mangefacetterede møde mellem faget og mennesker, fordi jeg mener det er her, vi kan danne os forståelser af, hvordan socialpædagogik bedst lykkes med ambitionen om at hjælpe.

Competences

Linguistic competences:
Language: English
Level: Experienced

Organisational unit competences:
Project management: Several years of experience
Networking: Several years of experience

Work areas

Primary work areas:

Social pedagogy and people at risk.

Action learning and social inclusion.

Research.

 

Education/Academic qualification

phd-uddannelse, Phd, Socialpædagogik i forskellige former i lyset af Luhmanns systemteori. En empirisk undersøgelse af, hvad der sker i situationer, hvor den evidensbaserede manual ikke følges., Aalborg University

1 Sept 20158 Nov 2019

Award Date: 8 Nov 2019

Kandidat i Pædagogisk Sociologi, The Danish University of Education

Award Date: 1 Jan 2008

Pædagog, Peter Sabroe Seminariet

Award Date: 1 Jan 2002

Other, A.R.T.-sentret, Sandnes, Norge

… → 2012

Keywords

  • social work and social conditions
  • children and youth

Fingerprint

Dive into the research topics where Lotte Junker Harbo is active. These topic labels come from the works of this person. Together they form a unique fingerprint.
  • 1 Similar Profiles