Louise Flensted-Jensen Rønberg

Louise Flensted-Jensen Rønberg

cand.mag.

20102023

Research activity per year

If you made any changes in Pure these will be visible here soon.

Personal profile

Presentation

Lektor og læremiddelforfatter. Erfaren underviser på kurser og forløb, herunder PD Læsevejledning i grundskolen og ordblindelærern i grundskolen. Var medinitiativtager til at få oprettet ordblindelæreruddannelsen nationalt i Danmark. Har gennemført forskning- og uddannelsesprojekter inden for læsning og uddannelsesforskning. Erfaring med at håndtere store datamængder, skrivning af rapporter og videnskabelige artikler. 



CV:

cand.mag audiologopædi



Undervisningsoplysninger

  • 2020: Kursusforløb - Læse- og skriveundervisning på mellemtrinnet, Frederiksberg kommune
  • 2018-: Underviser på PD ordblindelærer i grundskolen (modul 1, 2 og 3)
  • 2017-: årlige indskolingskurser, ”Styrk den tidlige læse- og skriveudvikling. Læse- og skrivedidaktik der involverer” i samarbejde med Trine Gandil for Københavns kommune BUF
  • 2014- : Underviser på PD læsevejledning i grundskolen (modul 1, 2 og 3).
  • 2017: Underviser på læreruddannelsen, specialiseringsmodul: læsevanskeligheder
  • 2017- :  Underviser på læreruddannelsen  - Skriftsprogstilegnelse
  • 2015: Workshop på VEU-inspirationsdag Århus: Undervisning af voksne tosprogede ordblinde
  • 2015: Workshop på konferencen: Når koden er knækket om Faglig læsning i udskolingen
  • 2014: Kursusdag for læsevejledere i Rudersdal Kommune om kollegial vejledning
  • 2014: Forløb på Kildegård Privatskole om Ordblindhed i normalklassen
  • 2014: Forløb på Sommeruni 2014, lærere i Københavns Kommune: Læringsmålstyret undervisning for elever i komplicerede læringssituationer (mellemtrin og udskoling)
  • 2009-2013: Underviser på eksterne kurser og fordybelsesforløb på CFU, SDU, UCC og i kommuner
  • 2008-2011: Underviser på DPU, Master i Læse- og skrivedidaktik; Kandidatuddannelsen i Dansk didaktik

 

Research and development areas

 

  • 2020-2021: Konsulent på videns- og inspirationsmateriale til tidlig indsats for elever i risiko for afkodningsvanskeligheder i samarbejde med Rambøll, Huset Jandorf og VIA.
  • 2020: Konsulent på Egmontprojektet, Projekt Læsesucces i samarbejde med alle seks professionshøjskoler, Nationalt Videncenter for læsning og 12 kommuner i Danmark.
  • 2018-2019: Didaktiker og hovedskribent på ny læseplan og undervisningsvejledning til faget Dansk (Faghæftet for Dansk) for STUK, Undervisningsministeriet i samarbejde med ph.d. Stig Toke Gissel.
  • Forfatter på læsebogssystem til 0.-2. klasse, Kom og Læs, i samarbejde med Trine Gandil og Gyldendal.
  • 2018: Konsulent og hovedskribent på Viden om-materiale til EMU vedr. inkluderende læringsmiljøer i samarbejde med Rambøll og STUK, UVM
  • 2016-2018: Alle i mål - Et fagligt udviklingsarbejde på fire specialskoler med henblik på at styrke dansk og matematik for elever med gennemgribende udviklingsforstyrrelser i samarbejde med Michael Wahl Andersen og Københavns Kommune.
  • 2016-2017: Vejleder og konsulent for didaktiske vejvisere på skoler i København og på Fr.berg, Projekt Læring der ses
  • 2016-2017: Vejleder for aktionslæringsvejledere i Glostrup og Vallensbæk, Projekt Tæt på læringseffekten
  • 2014-2015: Konsulent på skoler i Ringsted kommune, Pædagogisk Analyse og Forandring med vægt på aktionslæring
  • 2014: Forskningsformidling på konference i Stavanger, Northern Lights on PIRLS and TIMSS
  • 2012 – 2014: Projekt VIS (Viden, Instruktion, Strategier). Projektleder: Elisabeth Arnbak. Finansieret af DLF og UVM på 6 skoler i Hvidovre. Et projekt om at understøtte faglige læreprocesser 7. klassetrin. Udvikling af procedurer, redskaber, undervisning. Observation og supervision af læsevejledere og historielærere.
  • 2011-2012: 6 måneders udlandsophold (student intern) på University of Illinois at Chicago hos Professor Timothy Shanahan, Center for Literacy.
  • 2010: Præsentation af Ph.d.-projekt (poster) på SSSR-konference i Berlin (Society for the Scientific Studies of Reading)
  • 2005-2012: Gennemførelse og rapportering af to internationale læseundersøgelser, PIRLS 2006 og 2011 sammen med seniorforsker Jan Mejding.
  • 2005-2007: Udvikling af databaseret screeningsinstrument, ”SPS-screeningen”, i samarbejde med Uni-C til identifikation af dysleksi hos elever på erhvervsuddannelserne. Projektet afsluttet med upubliceret rapport september 2007.

Work areas

Primære arbejdsområder:
Læsevejlederuddannelsen og konsulentarbejde

Øvrige arbejdsområder:
Underviser på rekvirerede kurser om læseudvikling, læseundervisning og læsevanskeligheder.

Education/Academic qualification

MA, University of Copenhagen

Positions

Post.doc, Aarhus University

1 Oct 201231 Jul 2014

Forskningsassistent, Aarhus University

21 May 201230 Sept 2012

Ph.d.-stipendiat, Aarhus University

20 Sept 200820 May 2012

Konsulent, University of Southern Denmark

Aug 2005Dec 2007

Forskningsassistent, The Danish University of Education

1 Jan 200531 Dec 2007

Keywords

  • reading

Fingerprint

Dive into the research topics where Louise Flensted-Jensen Rønberg is active. These topic labels come from the works of this person. Together they form a unique fingerprint.
  • 1 Similar Profiles