Personal profile

Presentation

Lektor v/ UCN. Master of Education (M.Ed.) (Læreprocesser/Læse- og skrivedidaktik). Ansat siden 2015 i efter- og videreuddannelsen, Act2learn Pædagogik og Læring, Professionshøjskolen UCN. 

Monicas særlige interessefelt er skriftsprog, skriftsprogstilegnelse, vanskeligheder med tilegnelse af skriftsprog (dysleksi, tosprogethed) samt læring og didaktik i relation til skriftsprogstilegnelse. Monicas interesseområde favner bredt, idet hun beskæftiger mig med skriftsprogstilegnelse for både børn, unge og voksne.

Monica er underviser/modulansvarlig på de pædagogiske diplommoduler, der uddanner til Forberedende Voksenunderviser (FVU), ordblindeunderviser for voksne, læsevejleder i ungdomsuddannelserne samt læsevejleder og ordblindelærer i grundskolen.

Monica har en stor interesse i sine voksne studerendes læringstilegnelse og sin rolle som facilitator af deres læring. Især er hun optaget af voksnes umiddelbare adgang til læring og uddannelse og har siden sin ansættelse i UCN i 2014 haft særligt fokus på asynkrone læreprocesser gennem tilrettelæggelse af diplomuddannelser udbudt som HyFlex-forløb.

Voksnes læreprocesser har derfor været genstand for de forsknings- og udviklingsprojekter, Monica løbende har deltaget i på UCN, fx som projektleder i projektet ”Den læring der sker”, hvor der blev forsket i, om og hvordan voksnes læreprocesser ændrer sig, når undervisningen omlægges fra synkron til asynkron og fra fysisk til online (Olesen & Jensen, 2022).

For tiden er Monica mest optaget af et samarbejde med Social- Sundheds- og Beskæftigelsesforvaltningen i Jammerbugt Kommune og VUC Nord. Projektet er et udviklingsprojekt i to spor, hvor ét spor har fokus på udvikling og afprøvning af nye måder at undervise i brug af læse- og skriveteknologi for ansatte i ældreplejen. Det andet spor har som formål at udvikle samtaleredskaber til ansatte i jobcentret, så de mere målrettet kan opspore og motivere ledige med skriftsprogsvanskeligheder.

Work areas

Afdækning af skriftsprogsvanskeligheder på baggrund af viden om læsning og skrivning,ordblindeundervisning for voksne, skriftsprogsundervisning for voksne (FVU), læsevejledning i ungdomssuddannelserne, skriftsprogstilegnelse og skriftsprogsundervisning 0. – 3. klasse., skriftsprogudvikling og skriftsprogundervisning 4.-10. klasse, skriftsprogsvanskeligheder 0.-10. klasse, læse- og skriveteknologi, undervisningskompetence, didaktik, læring.

Competences

Linguistic competences:
Language: English
Level: Experienced
Language: Other
Level: Experienced

Organisational unit competences:
Project management: Some experience
Networking: Several years of experience

Education/Academic qualification

Master of Education (M.Ed.), Læreprocesser/Læse- og skrivedidaktik, Unge og voksne ordblindes udnyttelse af rimbaserede afkodningsstrategier

Award Date: 8 Jul 2011

Award Date: 1 Jun 2011

Award Date: 3 Jun 2002

Diploma degree in pedagogy, CVU Kkn & Nordsjælland

… → 2007

Diploma degree in pedagogy, CVU Kkn & Nordsjælland

… → 2007

Diploma degree in pedagogy, CVU Nordjylland

… → 2005

Diploma degree in pedagogy, CVU Nordjylland

… → 2005

Positions

Lektor v/University College Nordjylland

2019 → …

Adjunkt v/University College Nordjylland

20152019

University College Nordjylland Act2learn, PÆDAGOGIK (underviser på timebasis)

20142015

University College Syddanmark (underviser på timebasis)

20142015

CVU Nordjylland

2005

AOF NORD Aalborg

20022015

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Fingerprint

Dive into the research topics where Monica Irene Krarup Olesen is active. These topic labels come from the works of this person. Together they form a unique fingerprint.
  • 1 Similar Profiles

Collaborations and top research areas from the last five years

Recent external collaboration on country/territory level. Dive into details by clicking on the dots or