Project Details
Description
Med afsæt i erfaringer fra samarbejdet med idrætslærere i skolen om undervisning efter idrætspædagogiske modeller er formålet med dette projekt, at udvikle, afprøve og beskrive 3 konteksttualiserede idrætspædagogiske modeller, med henblik på at formidle disse til idrætsundervisere i skolen.
Med udgangspunkt i tre forskellige idrætspædagogiske modeller (evt. baseret på Volshøj og Jensens materiale - ikke publiceret), vil projektet planlægge 3 forløb til idrætsundervisning i skolen. De tre konteksttualiserede modeller vil dels blive afprøvet på Læreruddannelsen i Aarhus og på partnerskabsskoler til EVU. Dette med henblik på at få indsigt i de studerendes og lærernes oplevelse af, hvorvidt konteksttualisering bidrager til en tydeliggørelse af sammenhængen mellem undervisnings mål, form og indhold og til modellens omsættelighed til praksis.
Med udgangspunkt i tre forskellige idrætspædagogiske modeller (evt. baseret på Volshøj og Jensens materiale - ikke publiceret), vil projektet planlægge 3 forløb til idrætsundervisning i skolen. De tre konteksttualiserede modeller vil dels blive afprøvet på Læreruddannelsen i Aarhus og på partnerskabsskoler til EVU. Dette med henblik på at få indsigt i de studerendes og lærernes oplevelse af, hvorvidt konteksttualisering bidrager til en tydeliggørelse af sammenhængen mellem undervisnings mål, form og indhold og til modellens omsættelighed til praksis.
Key findings
Projektet afsluttes med en evaluering af undervisningen efter de tre idrætspædagogiske modeller samt udkast/eksempler på hvordan modellerne kan anvendes i praksis til publicering på RE:MOVE bloggen. Projektet bliver samtidig et afsæt for bidrag til et kapitel om konteksttualisering af idrætspædagogiske modeller i skolen/gymnasiet.
Short title | Aktionslæringsprojekt i idrætsfaget |
---|---|
Status | Finished |
Effective start/end date | 02/08/21 → 17/12/21 |
Collaborative partners
- Virklund skole Silkeborg (Project partner)
- Research programme for body, physical education and movement (lead)
Keywords
- sports