Børn i naturfaglige forundringsmiljøer - dagtilbudspædagoger udvikler science-pædagogik der understøtter naturfaglige dannelsespotentialer

Project Details

Description

I projektet ’Børn i naturfaglige forundringsmiljøer - Dagtilbudspædagoger udvikler
science-pædagogik der understøtter naturfaglige dannelsespotentialer.’ vil vi udvikle et
kompetenceløft der tager afsæt i de fagprofessionelles kompetencer og dybe kendskab
til børnelivet, børns lege og måder at forstå og forundres over institutionshverdagens
naturfaglige fænomener. Projektet vil, gennem 4 aktionslærings rul, udvikle og
understøtte pædagogers kompetencer i at skabe forudsætninger for naturfaglige
dannelsesprocesser.
Pædagogerne på 8 Ambassadørinstitutioner vil, bl.a. med GoPro kameraer, undersøge egen praksis omkring læreplanstemaet natur, udeliv og science og med afsæt i denne samskabte indsigt udvikle og afprøve naturfaglige forundringsmiljøer. Miljøer i en legecenteret praksis hvor børnenes egen forundringen, spørgsmål og legende eksperimenter er i fokus og som rummer en åbenhed over for, at børn kan erfare og sanse på anderledes måder, end de voksne havde forventet. Initieret af de 8 Ambassadørinstitutioner dannes læringsfællesskaber hvor yderligere 18 netværksinstitutioner indgår. I fællesskaberne videndeles og afprøves sciencepædagogiske forundringsmiljøer og erfaringerne herfra skal danne afsæt udviklingen af 5 science-pædagogiske refleksionsvideoer. Disse kan inspirere til sciencepædagogiske drøftelser i dagtilbud og på pædagoguddannelsen og sætte fokus på betydningen af pædagogers kompetencer i at skabe naturvidenskabelige dannelsesprocesser.
The project is supported by Novo Nordisk Foundation grant NNFOC0079866
Short titleBørn i naturfaglige forundringsmiljøer
StatusActive
Effective start/end date02/01/2330/12/25

Collaborative partners

  • Aabenraa Kommune (Joint applicant) (lead)

Keywords

  • preschools
  • natural science