Project Details

Description

Børn påvirkes i forhold til uddannelsesvalg fra tidlig alder. Pædagoger har en nøglerolle i forhold til at påvirke børn. På trods af dette er der ikke tradition for at arbejde med erhvervsforberedende tematikker på pædagoguddannelsen eller i pædagogisk praksis. I projektet ”Børnesvendebrev” udvikles et undervisningsformat, der kan anvendes af pædagoger i SFO, og som kan integreres på pædagoguddannelsen. Ideen er at udvikle workshops, der gøres tilgængelige på hjemmesiden Børnesvendebrev.dk, hvor børn kan arbejde med øvelser inden for håndværk og modtage et børnesvendebrev. Målet er at fremme børns positive erfaringer med erhvervsfagligheder og dermed øge søgningen til erhvervsuddannelserne. Projektet tager afsæt i et partnerskab mellem Kalundborgegnens erhvervsråd, Nordvestsjællands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser samt Professionshøjskolen Absalon etableret omkring ”Skills Butik Høng”
(www.kalundborgerhverv.dk).

Projektet har en samlet økonomi på 965.000 kr. og er støttet af Tietgenfonden med 745.000 kr.

Projektet er forankret i forskningsmiljøet "Bevægelse, kreativitet og æstetik i pædagogisk arbejde" i Center for Pædagogik, Absalon. Fra centeret deltager projektleder, Louise Hvidtved Byskov samt projektdeltagerne Martin Korsager, Naia Weinman Hawes, Klaus Henriksen samt forskningsansvarlig og ideudvikler Mikkel Snorre Wilms Boysen. Derudover en række deltagere fra andre organisationer, som fremgår af projektdeltager kredsen noteret i nedenstående.
StatusActive
Effective start/end date01/08/2201/12/24

Collaborative partners

  • Kalundborgegnens Erhvervsråd
  • Høng Skole
  • Marievangsskolen
  • (lead)

Keywords

  • children and youth
  • aesthetics, design and media