Børns (mis)trivsel i og på tværs af dagtilbud, skole og hjem - et systematisk review i en skandinavisk kontekst

Project Details

Description

Børns trivsel er et ekspliciteret mål for både professionelle og politikere, som søger at sætte retning for et godt børneliv. Imidlertid er det en stor barriere for arbejdet med og samarbejdet om børns trivsel, at der er så stor uklarhed om, hvordan det fremtræder og forstås i børns hverdagsliv og i den forskning, der er indenfor feltet.
Projektet har til mål at afdække forskningsfeltet om børns trivsel og mistrivsel i og på tværs af dagtilbud, skole og hjem i en skandinavisk kontekst.
Vi har i vores analyser identificeret 8 forskellige måder at forstå trivsel og mistrivsel på og præsenterer en syntese på tværs, hvor vi viser de forskellige konteksters primære forståelse af og fokus i arbejdet med børns trivsel og mistrivsel.
Formålet er at bidrage til en øget klarhed over trivsel som både begreb og fænomen for derigennem at skabe bedre muligheder for forandringer i praksis.
Håbet er, at praksis med udgangspunkt i forskning kan blive mere tydelige på, hvordan man kan forstå og arbejde med at skabe trivsel for børn.

Layman's description

En systematisk litteratursøgning af hvilke trivselsforståelser, man finder i forskningsfeltet om børns trivsel på tværs af dagtilbud, skole og hjem
Short titleBørns (mis)trivsel - et systematisk review
StatusFinished
Effective start/end date01/01/2001/01/23

Collaborative partners

Keywords

  • children and youth