Project Details

Description

Med afsæt i en tidligere gennemført undersøgelse af årsager til frafald fra VIA University College’s sygeplejerske- og pædagoguddannelser blandt studerende med HF som adgangsgivende eksamen udforsker dette projekt en række blinde vinkler i den eksisterende danske, policyrettede frafaldsforskning. Centrale udgangspunkter er, 1) at fastholdelses- og frafaldslitteraturen, nationalt som internationalt, kun har begrænset fokus på professionsuddannelser. Det skyldes dels, at det danske professionsbachelorniveau er forholdsvist unikt og derfor ikke kan genfindes i international litteratur, og dels at den danske litteratur først og fremmest er udsprunget af forskningsmiljøer på universiteterne, som af naturlige årsager har haft primær fokus på universitetsstuderende. Dermed overses en række faktorer af central betydning for professionshøjskolesektoren; 2) at frafaldslitteraturen som følge heraf kun i utilstrækkelig grad tilbyder perspektiver på betydningen af det særegne læringsrum som praktik er på professionsuddannelser – et rum, der på én gang både er internt og eksternt ift. uddannelsen; samt 3) at de eksisterende empiriske, danske frafaldsundersøgelser i høj grad domineret er af kvantitative tilgange, der belyser betydningen af en række vigtige enkeltfaktorer hver for sig, men sjældent udforsker hvordan frafaldsprocesser udspiller sig over tid som resultat af komplekse samspil mellem faktorer af både faglig og social karakter.

Projektets ærinde er at synliggøre disse blinde vinkler, da det er en forudsætning for forebyggelsen af frafald, at vi får udbygget vores viden om disse aspekter og får dem bedre integreret i frafaldsforskningen.
StatusFinished
Effective start/end date01/03/2330/11/23

Keywords

  • student attrition