Project Details

Description

Med projektet Byg din egen månebase vil Dragør Kommune udvikle et naturfagligt forløb sammen med pædagoger og børn på kommunens SFO’er i tæt samarbejde med Pia Maria Lie Consulting, Tina Ibsen Formidling og Københavns Kommune. Følgeforskning foretages af forskere og naturfaglige eksperter fra Absalon med afsæt i et design udviklet af Stine Mariegaard.

Indenfor de næste 5-10 år vil vi opleve, at mennesket vender tilbage til Månen. I dette projekt vil vi bruge denne rammefortælling til et forløb, hvor børnene skal designe, bygge og leve i deres egen månebase og som kulminerer med en dag, hvor de skal leve som astronauter og formidle deres viden til deres familier.

Formålet er at skabe motivation og interesse for naturfag blandt pædagoger og børn i SFO’erne, ved at udvikle et nyskabende naturfagligt forløb, der kan engagere børnene i SFO’er i forskellige STEM- aktiviteter og blive en tilbagevendende begivenhed på de SFO’er og KKFO’er, der deltager i projektet, og på SFO’er i hele landet efter projektets levetid.

Pædagoger i SFO’er og KKFO’er ofte underprioriteret i projekter, der har fokus på at udvikle kompetencer og forløb med fokus på STEM. Samtidig findes der næsten ingen materialer til pædagoger på SFO’er og KKFO’er, der kan hjælpe dem i dette arbejde.
I landets SFO’er og KKFO’er er der mulighed for at arbejde med naturvidenskabelige emner på en anden måde end i skolen og i gennemsnit bruger børn fra 0. - 3. klasse, 10 timer om ugen i SFO’en. Det giver en unik mulighed for at at gå i dybden med spændende STEM-forløb.

Astrofysiker Tina Ibsen vil i tæt samarbejde med pædagoger og børn fra SFO’er i Dragør Kommune udvikle aktiviteterne i forløbet. Efterfølgende vil SFO’er og KKFO’er teste og evaluere forløbet. Herefter vil projekt blive evalueret, formidlet og videndelt i hele landet. Som en del af projektet vil parterne finde den digitale platform, hvor forløbet efterfølgende kan tilgås af pædagoger i hele landet.

Projektet er ledet af Pia Marie Lee. Følgeforskning er organiseret af Mikkel Snorre Boysen i samarbejde med Mette Germansen, Stine Mariegaard, Pernille Welent Sørensen og Liv Kondrup
StatusFinished
Effective start/end date01/08/2201/05/24

Collaborative partners

  • UCL University College (Project partner)
  • (lead)

Keywords

  • children and youth
  • aesthetics, design and media