Project Details
Description
I et cirkus er der mange forskellige roller og positioner, som er nødvendige for at få en cirkusforestilling til at lykkes. Der er en cirkusdirektør, artister, popcornsælger, billetører og dem der trækker tæppet fra m.m. Med udgangspunkt i cirkus metaforeren vil vi i dette projekt undersøge, hvordan en didaktik, der skaber mange forskellige deltagelsespositioner, arbejder hen mod et fælles mål og samler klassen som et læringsfællesskab, kan se ud i en praksis i folkeskolen.
Inklusion har været et selvstændigt forskningsområde i Danmark siden 2000, hvor Susan Tetler med sin afhandling “den inkluderende skole“ aktualiserede inklusionsdebatten i Danmark. Siden har inklusionsforskning fulgt tre forskellige spor: Et klasserums spor, (Tetler 2000, Molbæk, 2016, Poulsen, 2017) et skolekulturs spor (Dyssegård, 2009, Morin , 2008) og et institutionsperspektivs spor (Ratner 2012, Engsig, 2016). Disse spor har forskelligt fokus på udfordringerne ved inklusion og synliggør dermed også forskellige løsningsmuligheder.
Der synes dog at tegne sig et nyt fjerde spor, som forholder sig til inklusion i særlige fag. Denne forskning nærmer sig de særlige faglige udfordringer, som skolens forskellige fag rummer, og de særlige fagdidaktiske problemstillinger som elevernes udfordringer synliggør (Emtoft, 2017, Schmidt, 2015, Bentholm, 2017). Denne forskning omfatter dansk på mellemtrinnet, matematik i indskolingen og idræt.
Dette projekt placerer sig i dette nye spor og er fokuseret på, hvordan der udvikles deltagelsespositioner i didaktikker og interaktioner i fagene dansk, matematik, naturfag.
Projektet undersøger og arbejder ud fra følgende forskningsspørgsmål:
Hvad bliver kendetegnende for lærerhandlinger eller den lærerfaglighed, der gennem didaktiske handlinger skaber deltagelsespositioner for alle elever, som opleves meningsfulde og samler eleverne i læringsfællesskaber?
Inklusion har været et selvstændigt forskningsområde i Danmark siden 2000, hvor Susan Tetler med sin afhandling “den inkluderende skole“ aktualiserede inklusionsdebatten i Danmark. Siden har inklusionsforskning fulgt tre forskellige spor: Et klasserums spor, (Tetler 2000, Molbæk, 2016, Poulsen, 2017) et skolekulturs spor (Dyssegård, 2009, Morin , 2008) og et institutionsperspektivs spor (Ratner 2012, Engsig, 2016). Disse spor har forskelligt fokus på udfordringerne ved inklusion og synliggør dermed også forskellige løsningsmuligheder.
Der synes dog at tegne sig et nyt fjerde spor, som forholder sig til inklusion i særlige fag. Denne forskning nærmer sig de særlige faglige udfordringer, som skolens forskellige fag rummer, og de særlige fagdidaktiske problemstillinger som elevernes udfordringer synliggør (Emtoft, 2017, Schmidt, 2015, Bentholm, 2017). Denne forskning omfatter dansk på mellemtrinnet, matematik i indskolingen og idræt.
Dette projekt placerer sig i dette nye spor og er fokuseret på, hvordan der udvikles deltagelsespositioner i didaktikker og interaktioner i fagene dansk, matematik, naturfag.
Projektet undersøger og arbejder ud fra følgende forskningsspørgsmål:
Hvad bliver kendetegnende for lærerhandlinger eller den lærerfaglighed, der gennem didaktiske handlinger skaber deltagelsespositioner for alle elever, som opleves meningsfulde og samler eleverne i læringsfællesskaber?
Status | Finished |
---|---|
Effective start/end date | 01/01/21 → 07/05/21 |