For et årti siden var næsten alt digitalt nyheds- og aktualitetsindhold fra de danske medier gratis tilgængeligt. I dag kræver de fleste nyhedssider betaling for en stor del af deres indhold. Der findes imidlertid nærmest ingen systematisk, forskningsbaseret viden om, hvilke strategier og praksisser nyhedsmedierne benytter i arbejdet med betalingsmure, eller hvilket stof der placeres henholdsvis foran og bag nyhedsmediernes betalingsmure. En sådan viden er imidlertid vigtig – ikke blot for medievirksomhederne, men også i et demokratisk perspektiv. For det er gennem den journalistik, som udgives i nyhedsmedierne, at borgerne får information om samfundet omkring dem og bliver i stand til at deltage fuldgyldigt i demokratiet (Strömbäck, 2005). Det er derfor væsentligt, hvilken adgang borgerne har til medieindhold.
I dette tilbud præsenterer vi et undersøgelsesdesign, som kan tilvejebringe
netop denne viden. Den undersøgelse, vi foreslår, har en stærk forskningsbasering, analyserer et stort empirisk materiale gennem en innovativ kombination af manuel og automatiseret kvantitativ indholdsanalyse, arbejder med et bredt udvalg af danske nyhedssider og omfatter også indhold i daglige nyhedspodcasts.