Project Details

Description

I Danmark er der et stor politisk fokus på at digitalisere forvaltningen. Digitalisering italesættes ofte som en mulighed for at inkludere flere mennesker og gøre flere ydelser tilgængelige. Samtidig viser undersøgelser, at der er borgere, der ikke kan følge med digitaliseringen, og snarere udelukkes fra fællesskabet end inkluderes. Den øgede digitalisering skaber nye udfordringer for den gruppe af borgere, der i forvejen har svært ved at agere i den nye digitale virkelighed, særligt for borgere i udsatte positioner. Erfaringer fra kommuner og frivillige organisationer viser, at de nye digitale værktøjer og den digitaliserede forvaltning kan skabe usikkerhed og utryghed for borgere i udsatte positioner.

I dette projekt sætter vi fokus på de problemer og udfordringer den øgede digitalisering i forvaltningen giver for borgere i udsatte positioner, og for de frivillige og frontmedarbejdere i kommunen, der skal hjælpe borgerne. I samarbejde med Odense Kommune, Café Paraplyen og Kirkens Korshærs varmestue i Nørregade vil vi i et pilotprojekt undersøge de udfordringer, der er ved den digitaliserede forvaltning for borgere i udsatte positioner. Det vil vi gøre ved at beskrive forskellige cases og kortlægge de konkrete arbejdsgange i borgere i udsatte positioners møde med den digitaliserede forvaltning.
StatusFinished
Effective start/end date26/11/2101/08/22