Project Details

Description

Projektets idé tager udgangspunkt i en række oplevelser af lærere på nordjyske folkeskoler i forskellige kommuner, der er frustrerede over deres nye opgave efter nedlæggelse af modtagelsesklasser samt i de spørgsmål, der følger heraf: Hvad gør man, når man står med et barn i ottende klasse, der ikke kan et ord dansk, men som stadig forventes at deltage i eksempelvis tyskundervisning og undervisning i andre prøvefag? Hvad gør man med eleven i fjerde klasse, som ikke har sprog nok til at deltage i aktiviteter med klassekammeraterne; eller som trækker sig, fordi hun selv føler sig så sprogligt utilstrækkelig, at hun ikke har lyst at være med? Hvordan stiller man tilkoblingsmuligheder til rådighed, og hvordan faciliterer man et miljø, som skaber mulighed for, at børn kan tilegne sig et nyt sprog i en undervisning, der ikke nødvendigvis har sprog og sprogtilegnelse som sit naturlige omdrejningspunkt?
StatusFinished
Effective start/end date13/08/1831/12/19