Project Details
Description
Baggrund
Med forskningsprojektet ”En Dag i Livet” arbejder Nordisk Forskernetværk: Unge, tilhør og udenforskab videre med den fælles interesse for teoretisk og empirisk at forstå unges oplevelser af tilhør og udenforskab, for at udvikle og udvide forskningsmetodiske greb og diskussioner og for at etablere tværgående analyser og synteser i kvalita-tiv forskning.
Forskernetværket har siden 2013 været etableret som fælles analyse og refleksionsforum, der samler ungdoms-forskere fra de nordiske lande og aktuelt 16 forskellige forskningsinstitutioner. Netværket har udgivet to viden-skabelige antologier: Unge, udenforskab og social foran-dring. Nordiske perspektiver (Frydenlund, 2016) og Involv-ing methods in youth research. Reflections on participa-tion and power (Palgrave Macmillan, 2021).
Forskningsprojektet ”En Dag i Livet” genbesøger og byg-ger videre på disse forudgående arbejder med nedslag i unges hverdagsliv i Norden som indgang.
Formål: ”En Dag i Livet” er et eksplorativt, etnografisk studie af ungdomsliv med det sigte at skabe empirisk indblik, fælles analyse og forskningsviden om unges for-skellige hverdagsliv og oplevelser af tilhør og udenforskab i Norden.
Grundidéen indebærer at hver af forskerne i projektet følger hver én ung, én dag, et sted i Norden.
Rammerne for feltarbejdet er formuleret i et sæt fælles ”dogmeregler”. Med dogmerne forsøger vi at skære til kernen af forskningsprojektets afsæt og værdier ift. at sætte unges forskellige perspektiver og centrale fortæl-linger i fokus. Sigtet med de fælles dogmer er således ikke at sætte stive standarder for, hvordan forskningen skal foregå, men at spidsformulere forskningsprojektets ambi-tion.
Projektets design er udtryk for en nykonstruktion af klas-siske etnografiske metodegreb og dataforståelser: Hvad sker hvis vi dispenserer fra det langvarige feltarbejde og i stedet zoomer detaljeret ind på et døgns aktiviteter, mø-der, bevægelser og tomrum? Hvilket datamateriale med hvilke kvaliteter og begrænsninger er det muligt at etable-re gennem et sådant nedslag?
________________________________________
Forskningsspørgsmål
Hvordan oplever og konstruerer unge i de nordiske lande tilhør og udenforskab i deres hverdagsliv?
Med forskningsprojektet ”En Dag i Livet” arbejder Nordisk Forskernetværk: Unge, tilhør og udenforskab videre med den fælles interesse for teoretisk og empirisk at forstå unges oplevelser af tilhør og udenforskab, for at udvikle og udvide forskningsmetodiske greb og diskussioner og for at etablere tværgående analyser og synteser i kvalita-tiv forskning.
Forskernetværket har siden 2013 været etableret som fælles analyse og refleksionsforum, der samler ungdoms-forskere fra de nordiske lande og aktuelt 16 forskellige forskningsinstitutioner. Netværket har udgivet to viden-skabelige antologier: Unge, udenforskab og social foran-dring. Nordiske perspektiver (Frydenlund, 2016) og Involv-ing methods in youth research. Reflections on participa-tion and power (Palgrave Macmillan, 2021).
Forskningsprojektet ”En Dag i Livet” genbesøger og byg-ger videre på disse forudgående arbejder med nedslag i unges hverdagsliv i Norden som indgang.
Formål: ”En Dag i Livet” er et eksplorativt, etnografisk studie af ungdomsliv med det sigte at skabe empirisk indblik, fælles analyse og forskningsviden om unges for-skellige hverdagsliv og oplevelser af tilhør og udenforskab i Norden.
Grundidéen indebærer at hver af forskerne i projektet følger hver én ung, én dag, et sted i Norden.
Rammerne for feltarbejdet er formuleret i et sæt fælles ”dogmeregler”. Med dogmerne forsøger vi at skære til kernen af forskningsprojektets afsæt og værdier ift. at sætte unges forskellige perspektiver og centrale fortæl-linger i fokus. Sigtet med de fælles dogmer er således ikke at sætte stive standarder for, hvordan forskningen skal foregå, men at spidsformulere forskningsprojektets ambi-tion.
Projektets design er udtryk for en nykonstruktion af klas-siske etnografiske metodegreb og dataforståelser: Hvad sker hvis vi dispenserer fra det langvarige feltarbejde og i stedet zoomer detaljeret ind på et døgns aktiviteter, mø-der, bevægelser og tomrum? Hvilket datamateriale med hvilke kvaliteter og begrænsninger er det muligt at etable-re gennem et sådant nedslag?
________________________________________
Forskningsspørgsmål
Hvordan oplever og konstruerer unge i de nordiske lande tilhør og udenforskab i deres hverdagsliv?
Key findings
Forventede resultater
Projektet udvikler og udvider forskningsmetodiske greb og diskussioner og leverer tværgående nordiske analyser af unges oplevelser af tilhør og udenforskab i hverdagslivet.
Projektet udvikler og udvider forskningsmetodiske greb og diskussioner og leverer tværgående nordiske analyser af unges oplevelser af tilhør og udenforskab i hverdagslivet.
Short title | En dag i livet |
---|---|
Status | Active |
Effective start/end date | 01/01/22 → 30/06/25 |
Collaborative partners
- Roskilde University (lead)
Keywords
- research designs, theory and method
- children and youth
- education, professions and jobs