Project Details
Description
I foråret 2020 lukkede landets videregående uddannelsesinstitutioner ned for undervisning med fysisk tilstedeværelse som følge af corona-pandemien. I maj 2020 bevilligede Uddannelses- og Forskningsministeriet midler til at samle op på erfaringer med onlineundervisning på videregående uddannelser under COVID-19. Målet var at opsamle fælles erfaringer, som kan bruges til at udvikle institutionernes arbejde med onlineundervisning. Undersøgelsens rapport er nu offentliggjort.
I rapporten præsenteres resultaterne af vores undersøgelse af onlineundervisning under den første periode med nedlukning af de videregående uddannelsesinstitutioner som følge af COVID-19 pandemien i foråret 2020. Bag undersøgelsen står et konsortium bestående af 10 videregående uddannelsesinstitutioner, der tilsammen giver den nok største bredde i en dansk COVID 19-relateret undersøgelse og erfaringsindsamling indtil videre: Aalborg Universitet (AAU), Aarhus Universitet (AU), professionshøjskolen Absalon (PHA), Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX), Roskilde Universitet (RUC), Syddansk Universitet (SDU), UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole (UCL), UC SYD, Professionshøjskolen UCN (UCN) og VIA University College (VIA).
I rapporten præsenteres resultaterne af vores undersøgelse af onlineundervisning under den første periode med nedlukning af de videregående uddannelsesinstitutioner som følge af COVID-19 pandemien i foråret 2020. Bag undersøgelsen står et konsortium bestående af 10 videregående uddannelsesinstitutioner, der tilsammen giver den nok største bredde i en dansk COVID 19-relateret undersøgelse og erfaringsindsamling indtil videre: Aalborg Universitet (AAU), Aarhus Universitet (AU), professionshøjskolen Absalon (PHA), Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX), Roskilde Universitet (RUC), Syddansk Universitet (SDU), UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole (UCL), UC SYD, Professionshøjskolen UCN (UCN) og VIA University College (VIA).
Key findings
Hovedkonklusioner fra undersøgelsen er, at nødundervisningen er lykkedes, men har haft konsekvenser. Data viser, at onlineformatet har udfordret kendte måder at deltage i undervisningen på, og dermed lagt op til at alle skulle tilpasse sig de ændrede rammer. Endelig peger undersøgelsen på, at der er behov for etablering af stærke organisatoriske rammer omkring onlineundervisningen i drift.
Short title | Covid-19 Evaluering |
---|---|
Status | Finished |
Effective start/end date | 08/05/20 → 31/12/20 |
Links | https://www.ucn.dk/Files/Billeder/ucn/Forskning/COVID%2019%20undervisning%20samlet%20rapport.pdf |
Collaborative partners
- VIA University College (Project partner) (lead)
- University of Southern Denmark (Project partner)
- Aarhus University (Project partner)
- University College of Nothern Denmark (Project partner)
- UCL University College (Project partner)
- Aalborg University (Project partner)
- RUC MVO (Project partner)
- Danish School of Media and Journalism (Project partner)
- University College South Denmark (Project partner)
Keywords
- innovative teaching
- virtual learning