Project Details
Description
EVALDI projektet har til formål at udvikle viden om, hvordan folkeskolelærere anvender evalueringsdata i deres pædagogiske tilrettelæggelse af undervisningen.
Selv om man i folkeskolen bruger mange forskellige former for evaluering, ved man ikke meget om, hvordan læreren konkret bruger resultaterne - fx til at målrette undervisningen i forhold ti den enkelte elevs behov. Man ved heller ikke meget om, hvordan eleverne i skolen oplever og vurderer udbyttet af at deltage i evaluering.
Det er EVALDI projektets tese, at en bedre brug af evaluering – særlig på mellem- og sluttrinet – vil kunne få eleverne til at præstere bedre i fagene, og i sidste ende medvirke til opfyldelse af målsætningen om, at 95% af en ungdomsårgang får en ungdomsuddannelse.
Projektet gennemføres af projektansvarlige undervisere på læreruddannelsen i samarbejde med lærere i folkeskolen samt bachelorstuderende for læreruddannelsen. Der er blevet dannet fem teams bestående af 1 linjefagslærer, en pædagogisk/psykologisk underviser og 6 studerende samt to folkeskoleklasser med deres lærere.
Udviklingsprojekterne forberedes i skoleåret 2010/2011 og gennemføres i skoleåret 2011/2012.
Selv om man i folkeskolen bruger mange forskellige former for evaluering, ved man ikke meget om, hvordan læreren konkret bruger resultaterne - fx til at målrette undervisningen i forhold ti den enkelte elevs behov. Man ved heller ikke meget om, hvordan eleverne i skolen oplever og vurderer udbyttet af at deltage i evaluering.
Det er EVALDI projektets tese, at en bedre brug af evaluering – særlig på mellem- og sluttrinet – vil kunne få eleverne til at præstere bedre i fagene, og i sidste ende medvirke til opfyldelse af målsætningen om, at 95% af en ungdomsårgang får en ungdomsuddannelse.
Projektet gennemføres af projektansvarlige undervisere på læreruddannelsen i samarbejde med lærere i folkeskolen samt bachelorstuderende for læreruddannelsen. Der er blevet dannet fem teams bestående af 1 linjefagslærer, en pædagogisk/psykologisk underviser og 6 studerende samt to folkeskoleklasser med deres lærere.
Udviklingsprojekterne forberedes i skoleåret 2010/2011 og gennemføres i skoleåret 2011/2012.
Status | Finished |
---|---|
Effective start/end date | 02/08/10 → 01/09/12 |
Links | http://www.ucn.dk/Forside/Videncentre_og_udvikling/Videncenter_for_evaluering_i_praksis-_CEPRA/Forsknings-_og_udviklingsprojekter_fra_CEPRA/EVALDI_Evaluering_og_didaktisk_reflektion.aspx |
Collaborative partners
- (lead)
- University of Southern Denmark (Project partner)
- University of Karlstad, Sweden (Project partner)
- Lundergårdskolen (Project partner)
- Holmegårdskolen (Project partner)
- Sindal Skole (Project partner)
- Hjørring Private Realskole (Project partner)
- Bagterpskolen (Project partner)
- Svenstrup Skole (Project partner)
- Vestbjerg Skole (Project partner)