Project Details
Description
Evaluering af de naturfaglige kompetencer i folkeskolen (NATKOM) er et forsknings-, udviklings- og til dels kompetenceløftprojekt, som vil udvikle nye evaluerings- og prøveformer, der bedre kan vurdere grundskoleelevers kompetencer i naturfag. Siden 2014 har man i danske grundskoler arbejdet
målrettet med at styrke elevernes naturfaglige kompetencer. Imidlertid er de fleste evaluerings- og prøveformer ikke fulgt med udviklingen og er stadig designet til at vurdere viden og færdigheder. NATKOM vil således i tæt samarbejde med folkeskolelærere søge at afhjælpe den diskrepans, der er
mellem kompetencemål, undervisningsafvikling og evaluering i folkeskolens naturfaglige fag. Projektet vil derfor i et samarbejde med naturfagsvejledere og naturfaglige ressourcepersoner, udvikle og afprøve evalueringsformer, der i højere grad end de eksisterende evner at bedømme elevernes naturfaglige undersøgelseskompetence, modelleringskompetence og perspektiveringskompetence, alle i kombination med kommunikationskompetencen.
målrettet med at styrke elevernes naturfaglige kompetencer. Imidlertid er de fleste evaluerings- og prøveformer ikke fulgt med udviklingen og er stadig designet til at vurdere viden og færdigheder. NATKOM vil således i tæt samarbejde med folkeskolelærere søge at afhjælpe den diskrepans, der er
mellem kompetencemål, undervisningsafvikling og evaluering i folkeskolens naturfaglige fag. Projektet vil derfor i et samarbejde med naturfagsvejledere og naturfaglige ressourcepersoner, udvikle og afprøve evalueringsformer, der i højere grad end de eksisterende evner at bedømme elevernes naturfaglige undersøgelseskompetence, modelleringskompetence og perspektiveringskompetence, alle i kombination med kommunikationskompetencen.
Acronym | NATKOM |
---|---|
Status | Active |
Effective start/end date | 01/03/21 → 30/06/25 |