Fart på - Faglig læsning og skrivning i værkstedsfagene

  • Buch, Bettina (Principle researcher)
  • Busch, Sofia Esmann (Co-researcher)
  • Hjelmberg Larsen, Susanne (Co-researcher)
  • Olesen, Monica Irene Krarup (Co-researcher)
  • Tryk, Henriette (Co-researcher)
  • Jeppesen, Hanne Brounbjerg (Principle researcher)
  • Erch, Charlotte (Co-researcher)
  • Rendael, Michael (Co-researcher)
  • Petersen, Jesper (Co-researcher)
  • Kure, Jørgen Peter (Co-researcher)
  • Nørskov, Louise (Co-researcher)
  • Vangsgaard, Carina (Co-researcher)
  • Ellemose, Knud Erik (Co-researcher)
  • Lusty, Keld (Co-researcher)

Project Details

Description

I Fart på udvikles, afprøves og effektmåles et materiale til at forbedre EUD-elevers læse-, skrive og sprogkompetencer. Projektet indeholder både fase 1 og fase 2. I fase 1 gennemføres en meget grundig kortlægning af henholdsvis de læse-. skrive-, og sprogkrav, der er i udvalgte værkstedsfag på EUD – samt selvfølgelig den eksisterende undervisningspraksis (fase 1). Det er en vigtig pointe, at kortlægningen både danner baggrund for fase 2-afprøvningen men også er et væsentligt bidrag til praksis i sig selv. Afdækningen danner baggrund for udvikling og pilotafprøvning af opkvalificerende materialer til en læse-, skrive-, og sprogfokuseret værkstedsundervisning, der skal styrke EUD-elevers læse- og skrivekompetencer (fase 2).
Danske EUD-elever har meget lave læse- og skrive-kompetencer og de bliver ikke forbedret gennem deres uddannelse, i modsætning til i fx Sverige. Fart på sigter på at styrker EUD-elevernes literacykompetencer.
Short titleFart på!
StatusActive
Effective start/end date03/03/2320/12/24

Funding

  • Børne- og Undervisningsministeriet - STUK: DKK2,623,847.47