Fra andetgørelse til tilhør – at fremme inkluderende fællesskaber gennem overskridelse af diskrimination

Project Details

Description

Formål: Undersøger, hvordan minoritetsetniske unge oplever diskrimination og tilhørsforhold, og hvordan fagprofessionelle kan fremme inkluderende fællesskaber.

Forskningsspørgsmål: Hvordan påvirker etnisk diskrimination minoritetsetniske unges oplevelse af tilhørsforhold og deres deltagelse i fællesskaber, og hvordan kan lærere, pædagoger og skolesocialrådgivere i samarbejde med unge i alderen 13-16 år fremme minoritetsetniske unges oplevelse af at høre til i inkluderende fællesskaber, der modvirker etnisk diskrimination og overskrider udsathed?



Layman's description

Formål: Undersøger, hvordan minoritetsetniske unge oplever diskrimination og tilhørsforhold, og hvordan fagprofessionelle kan fremme inkluderende fællesskaber.

Forskningsspørgsmål: Hvordan påvirker etnisk diskrimination minoritetsetniske unges oplevelse af tilhørsforhold og deres deltagelse i fællesskaber, og hvordan kan lærere, pædagoger og skolesocialrådgivere i samarbejde med unge i alderen 13-16 år fremme minoritetsetniske unges oplevelse af at høre til i inkluderende fællesskaber, der modvirker etnisk diskrimination og overskrider udsathed?

Forskningsdesign: Projektet er designet som et kvalitativt forskningsprojekt med unge og fagprofessionelle fra udvalgte skoler og fritidsmiljøer med stor etnisk mangfoldighed i to kommuner

Videnskabelig formidling: Projektets resultater vil blive formidlet bredt til fagprofessionelle, studerende og forskere. Formidling til forskere og undervisere: gennem artikler og konferencer.
Formidling til studerende: gennem direkte studenter-inddragelse og gennem undervisningsmateriale.
Formidling til praktikere: gennem fagtidsskriftspublicering, podcasts, samt videreformidling af projektets materialer til UC´ernes videreuddannelser gennem etablering af EVU-kursus.
Short titleFRA ANDETGØRELSE TIL TILHØR
AcronymIF- ARD
StatusActive
Effective start/end date01/01/2531/12/27

Collaborative partners

  • University College Absalon (Project partner) (lead)

Keywords

  • children and youth