Project Details
Description
Etnisk diskrimination og andetgørelse er en stor udfordring for minoritetsetniske børn og unge i Danmark. Negative konsekvenser, som nedsat trivsel og reduceret mulighed for social deltagelse, er veldokumenterede i både danske og internationale studier (Koob et al, 2023; Slot et al, 2024; Annama et al, 2016; Metzner et al, 2022).
Dette forskningsprojekt undersøger minoritetsetniske unges narrativer om tilhørsforhold og diskrimination og anvender denne viden til at fremme racial og kulturel literacy – en grundlæggende forståelse af mekanismer i strukturel racisme og ”os og dem”-tænkning. Hensigten er at få en forståelse af, hvad diskrimination betyder for unges deltagelse i fællesskaber, og at skabe grobund for at udvikle professionel dømme- og handlekraft blandt lærere, pædagoger og skolesocialrådgivere, der kan modvirke diskrimination og fremme de unges tilhørsforhold til sociale fællesskaber og samfundet generelt. Projektet inddrager både minoritets- og majoritetsetniske unge samt fagprofessionelle i forsknings- og udviklingsprocessen.
Dette forskningsprojekt undersøger minoritetsetniske unges narrativer om tilhørsforhold og diskrimination og anvender denne viden til at fremme racial og kulturel literacy – en grundlæggende forståelse af mekanismer i strukturel racisme og ”os og dem”-tænkning. Hensigten er at få en forståelse af, hvad diskrimination betyder for unges deltagelse i fællesskaber, og at skabe grobund for at udvikle professionel dømme- og handlekraft blandt lærere, pædagoger og skolesocialrådgivere, der kan modvirke diskrimination og fremme de unges tilhørsforhold til sociale fællesskaber og samfundet generelt. Projektet inddrager både minoritets- og majoritetsetniske unge samt fagprofessionelle i forsknings- og udviklingsprocessen.
Short title | FRA ANDETGØRELSE TIL TILHØR |
---|---|
Acronym | IF-ARD |
Status | Active |
Effective start/end date | 01/01/25 → 31/12/27 |
Links | https://www.nubu.dk/ |
Collaborative partners
- University College Absalon (Project partner) (lead)