Project Details

Description

Formålet med dette projekt er at undersøge og udvikle forståelse og anvendelse af generativ AI (GenAI) i STEM-undervisningen på tekniske erhvervsuddannelser. International forskning viser, at der er stort didaktisk og læringsmæssigt potentiale forbundet med anvendelse af GenAI i undervisnings- og læreprocesser, hvor teknologien kan fungere som ’kognitiv partner’, herunder i STEM-undervisning, hvor sådanne teknologier kan hjælpe eleverne til større forståelse og anvendelse af faglig viden som fx i matematik, kemi og biologi. Med disse nye teknologiske muligheder følger imidlertid også en række udfordringer af både faglig, didaktisk, etisk og sikkerhedsmæssig karakter, som hverken elever, lærere eller ledere nødvendigvis er rustet til at forholde sig til.

Layman's description

Projektet undersøger to sammenhængende spørgsmål:
Hvilke nye krav til elevernes STEM-kompetencer følger af anvendelse af GenAI i erhvervene?
og hvordan kan der udvikles en eller flere faglige og erhvervsrettede ’prompting-didaktikker’, som understøtter elevernes forståelse og anvendelse af GenAI i STEM-undervisningen på de tekniske erhvervsuddannelser?

Key findings

Projektet vil resultere i ny viden om forståelse og anvendelsen af generativ AI i STEM-undervisningen på erhvervsuddannelserne samt i udviklingen af nye didaktiske metoder og materialer til brug i undervisningen og i det 3. læringsrum, herunder bud på STEM-faglig ’prompting-didaktik’.
Short titleGenAISTEM
StatusActive
Effective start/end date01/01/2430/06/26

Collaborative partners

  • University College Absalon (lead)
  • Center for IT i undervisningen (CIU)

Keywords

  • information and communication technologies and e-learning
  • learning, educational science and teaching
  • education, professions and jobs
  • Workshop på CEVEU 2024

    Egendal, J. (Introductory speaker) & Walsted, M. (Introductory speaker)

    25 Nov 2024

    Activity: Talk or presentation typesLecture or presentation