Godt Købmandskab som pejlemærke for bæredygtighed

Project Details

Description

Begrebet “Godt Købmandskab” er et æreskodeks fra en svunden tid, der gennem en lang periode udgjorde en vigtig del af den governance erhvervslivet var underlagt, eller underlagde sig selv. Vi sætter godt købmandskab ind i en moderne kontekst af bæredygtighed og verdensmål, for efterfølgende at opstille det som et pejlemærke for virksomhedernes bidrag til bæredygtighed. Datidens gode købmand overlevede ved at tjene sine kunder – ikke ved at udnytte dem. På samme måde argumenteres der gennem FN’s verdensmål for, at nutidens gode købmand må tjene people og planet såvel som profit, fremfor at udbytte miljø, ressourcer og mennesker. Virksomhederne må have denne tankegang ind under huden, og den må med i alle virksomhedens strategiske beslutninger. Det kræver ikke kun, at virksomheder har et pejlemærke for deres bidrag til samfundet – de må også have værktøjer, der hjælper dem til at identificere de forretningsområder, hvor de både kan tjene sig selv og det samfund de er en del af.
StatusFinished
Effective start/end date01/08/1931/07/20