Gult testede ordblinde elevers faglige og sociale trivsel

Project Details

Description

Projektet har til formål at tilbyde gult testede elever fra 4.-9. klasse et solidt læringsforløb i relevante og veldokumenterede ordlæse- stave- og IT-strategier, så de dermed får lettere ved at håndtere hverdagens læse- og skrivekrav.
Projektet afvikles i samarbejde med Esbjerg Kommune og ordblindetræning.dk samt Undervisningsministeriet. Projektet involverer i alt 100 elever fra 4.-9. klassetrin, deres forældre og daglige undervisere.
Projektet et fase 2-pilotprojekt med henblik på at afprøve forløbet i mindre skala for at få konkrete erfaringer med, om det, der i teorien ser ud til at virke, også fungerer i praksis.
Projektet bygger videre på de erfaringer og gode resultater, Ordblindetræning.dk har skabt i det Egmont-støttede forløb for børn og unge med ordblindhed fra ressourcesvage familier (elever testet i rød kategori) – i alt 1.200 deltagende elever fra 8 kommuner.
Nærværende projekt er særligt optaget af, hvordan læringsforløbet opleves fra et børneperspektiv og følger derfor i fokusgrupper 15 børn i hvert skoleår på tværs af læringsforløbet og deres skolehverdag.

Layman's description

Projektet har til formål at tilbyde gult testede elever fra 4.-9. klasse et solidt læringsforløb i relevante og veldokumenterede ordlæse- stave- og IT-strategier, så de dermed får lettere ved at håndtere hverdagens læse- og skrivekrav.
Projektet bygger videre på de erfaringer og gode resultater, Ordblindetræning.dk har skabt i det Egmont-støttede forløb for børn og unge med ordblindhed fra ressourcesvage familier (elever testet i rød kategori) – i alt 1.200 deltagende elever fra 8 kommuner.

Key findings

Det er vores forventning, at nærværende projekt kan generere viden om, hvad elever oplever som virksomt i læringsforløbet, samt at projektet viser tilsvarende gode resultater som for ordblindeelever – til gavn for en (videre)udvikling af indsatsen på nationalt plan.
Short titleGult testede elevers faglige og sociale trivsel
StatusActive
Effective start/end date03/04/2331/12/25

Collaborative partners

  • Børne- og Undervisningsministeriet
  • Ordblindetræning (Project partner)
  • (lead)

Keywords

  • learning, educational science and teaching