Inferensdragning i fagtekstlæsning på førstesprog og andetsprog - forsøg med inferensundervisning i flersprogede 4. klasser

Project Details

Description

Læseforståelse på andetsprog er udfordret og ikke
mindst i fagtekstlæsning. International forskning peger
på, at elevers inferensfærdigheder styrkes af eksplicit undervisning
i af drage inferens, og at de forbedrede inferensfærdigheder
medfører styrket læseforståelse. Men
der savnes internationalt forskningssvar på, om også andetsprogslæsere
har gavn af inferenstræning, og der savnes
forskning i inferenstræning i dansk skole generelt.
Forskningsspørgsmål
1. Er der effekt af direkte undervisning i at inferere
under læsning af fagtekster på mellemtrinnet?
2. Er effekten i så fald større hos førstesprogslæsere
end andetsprogslæsere?
3. Hvis ja, kan forskellen i effekt forklares af forskelle i
ordkendskab og/eller forståelsesmonitorering
mellem sprogbetingelserne?
StatusFinished
Effective start/end date01/02/1801/08/21

Keywords

  • learning, educational science and teaching