Project Details
Description
Læseforståelse på andetsprog er udfordret og ikke
mindst i fagtekstlæsning. International forskning peger
på, at elevers inferensfærdigheder styrkes af eksplicit undervisning
i af drage inferens, og at de forbedrede inferensfærdigheder
medfører styrket læseforståelse. Men
der savnes internationalt forskningssvar på, om også andetsprogslæsere
har gavn af inferenstræning, og der savnes
forskning i inferenstræning i dansk skole generelt.
Forskningsspørgsmål
1. Er der effekt af direkte undervisning i at inferere
under læsning af fagtekster på mellemtrinnet?
2. Er effekten i så fald større hos førstesprogslæsere
end andetsprogslæsere?
3. Hvis ja, kan forskellen i effekt forklares af forskelle i
ordkendskab og/eller forståelsesmonitorering
mellem sprogbetingelserne?
mindst i fagtekstlæsning. International forskning peger
på, at elevers inferensfærdigheder styrkes af eksplicit undervisning
i af drage inferens, og at de forbedrede inferensfærdigheder
medfører styrket læseforståelse. Men
der savnes internationalt forskningssvar på, om også andetsprogslæsere
har gavn af inferenstræning, og der savnes
forskning i inferenstræning i dansk skole generelt.
Forskningsspørgsmål
1. Er der effekt af direkte undervisning i at inferere
under læsning af fagtekster på mellemtrinnet?
2. Er effekten i så fald større hos førstesprogslæsere
end andetsprogslæsere?
3. Hvis ja, kan forskellen i effekt forklares af forskelle i
ordkendskab og/eller forståelsesmonitorering
mellem sprogbetingelserne?
Status | Finished |
---|---|
Effective start/end date | 01/02/18 → 01/08/21 |
Keywords
- learning, educational science and teaching