Project Details
Description
Projektet er en undersøgelse af specialpædagogisk praksis, sådan som den finder sted i hhv. specialklasser og specialskoler.
Projektet sætter fokus på det skoleliv, der i al sin kompleksitet leves i specialpædagogiske praksisfelter. Dette, med en særlig opmærksomhed rettet mod det gensidige samspil mellem specialpædagogiske forståelsesformer og de handleformer, der muliggøres eller begrænses.
Projektet vil endvidere undersøge og bidrage med perspektiver på, hvordan specialpædagogisk viden og praksis kan bidrage til at kvalificere og udvikle den almene undervisning i skolelivets praksis.
Projektet arbejder ud fra følgende to forskningsspørgsmål:
•Hvordan praktiseres og bliver specialpædagogik konkret til i skolelivets praksis?
•På hvilke måder kan specialpædagogiske forståelsesformer både åbne og lukke for specialpædagogiske handleformer i skolens praksis?
Projektet sætter fokus på det skoleliv, der i al sin kompleksitet leves i specialpædagogiske praksisfelter. Dette, med en særlig opmærksomhed rettet mod det gensidige samspil mellem specialpædagogiske forståelsesformer og de handleformer, der muliggøres eller begrænses.
Projektet vil endvidere undersøge og bidrage med perspektiver på, hvordan specialpædagogisk viden og praksis kan bidrage til at kvalificere og udvikle den almene undervisning i skolelivets praksis.
Projektet arbejder ud fra følgende to forskningsspørgsmål:
•Hvordan praktiseres og bliver specialpædagogik konkret til i skolelivets praksis?
•På hvilke måder kan specialpædagogiske forståelsesformer både åbne og lukke for specialpædagogiske handleformer i skolens praksis?
Layman's description
Projektet er en undersøgelse af specialpædagogisk praksis, sådan som den konkret finder sted og praktiseres i hhv. specialklasser og specialskoler.
Key findings
Det er projektets ambition at skabe praksisforankret og forskningsbaseret viden om specialpædagogik i skolelivets praksis. Viden, der kan bidrage til at kvalificere fagprofessionelles faglige forudsætninger for at tilrettelægge, udvikle og vejlede om en inkluderende specialpædagogik, der understøtter alle elevers deltagelse og læring i skolen.
Short title | Specialpædagogisk praksis |
---|---|
Status | Active |
Effective start/end date | 01/01/23 → 31/12/24 |
Keywords
- inclusion