Project Details

Description

Inddragelse af familier i udsatte positioner har været genstand for forskningen i socialt arbejde og udviklingen af politikken igennem en årrække. Formålet projektet er med en praksisforskningstilgang at belyse hvordan unge, forældre og socialarbejdere oplever muligheden for at understøtte brugerinddragelse i socialt arbejde med udvalgte digitale teknologier. Interessen for digitaliseringen i socialt arbejde er affødt af den danske digitaliseringsstrategi, som bl.a. har fokus på forestillinger om mere borgerinddragelse, effektivitet, ensartethed og retssikkerhed. Undersøgelser viser, at op mod 20% af den danske befolkning har svært ved at anvende de allerede implementerede digitale teknologier i det offentlige og kan føle sig ekskluderet. Dette kan udfordre trivslen i familien. Andre internationale undersøgelser viser at der kan være en række fordele ved digitale teknologier, da de kan understøtte bedre beslutninger og borgerinddragelsen af familier i udsatte positioner. Den eksisterende viden er generel og det findes derfor nødvendigt, at dette undersøges nærmere i forhold til familier i udsatte positioner, fordi kommunerne har en række særlig forpligtelser til at sikre børns trivsel, borgerinddragelse og retssikkerhed.

Overstående undersøges med følgende forskningsspørgsmål, som udvikles i samarbejde med familier gennem en praksisforskningstilgang:

Hvordan oplever familier i udsatte positioner og socialarbejdere borgerinddragelse med udvalgte digitale teknologier i socialt myndighedsarbejde?
StatusActive
Effective start/end date01/03/2201/06/25

Collaborative partners

  • Aalborg University (lead)

Keywords

  • research designs, theory and method
  • technology
  • social work and social conditions
  • children and youth
  • education, professions and jobs

Fingerprint

Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.