Project Details
Description
Formålet med projektet var overordnet set at bidrage til at skabe bedre betingelser for alle elevers deltagelse i skolens naturfag – herunder at øge lærernes generelle bevidsthed om, hvordan køn positionerer, begrænser og privilegerer i naturfag, både i særdeleshed og i skolen generelt, samt hvordan det får betydning for elevers muligheder og begrænsninger. Projektet sigtede mod at gøre kommende naturfagslærere i stand til kritisk og konstruktivt at tilrettelægge undervisning og udvikle pædagogisk praksis, der indtænker køn som et afgørende og konstant foranderligt vilkår i børns lærings- og udviklingsprocesser. Formålet var desuden at udvikle viden om, hvordan lærerstuderende og læreruddannere kan bidrage til at styrke kønsinkluderende undervisning i naturfag og dermed bidrage til udviklingen af tiltag, der styrker en kønsbevidst naturfagsdidaktik og -pædagogik på læreruddannelsen. På kort sigt har projektet bidraget til dette arbejde ved at udvikle, afprøve og bruge undervisningsindhold, som kan indarbejdes i læreruddannelsen. Projektet har således bidraget med et værdifuldt konkret og afprøvet afsæt, som på sigt kan bidrage med en kønsbevidst pædagogisk og didaktisk praksis – både inden for naturfag og den generelle undervisning på læreruddannelsen.
Status | Finished |
---|---|
Effective start/end date | 01/08/22 → 01/11/24 |
Collaborative partners
- Villum Fonden (Project partner) (lead)
Keywords
- teacher education
- public school
- inclusion
- gender/gender differences
- education