Kønsbevidst pædagogik og didaktik i læreruddannelsens naturfag

Project Details

Description

Formålet med projektet var overordnet set at bidrage til at skabe bedre betingelser for alle elevers deltagelse i skolens naturfag – herunder at øge lærernes generelle bevidsthed om, hvordan køn positionerer, begrænser og privilegerer i naturfag, både i særdeleshed og i skolen generelt, samt hvordan det får betydning for elevers muligheder og begrænsninger. Projektet sigtede mod at gøre kommende naturfagslærere i stand til kritisk og konstruktivt at tilrettelægge undervisning og udvikle pædagogisk praksis, der indtænker køn som et afgørende og konstant foranderligt vilkår i børns lærings- og udviklingsprocesser. Formålet var desuden at udvikle viden om, hvordan lærerstuderende og læreruddannere kan bidrage til at styrke kønsinkluderende undervisning i naturfag og dermed bidrage til udviklingen af tiltag, der styrker en kønsbevidst naturfagsdidaktik og -pædagogik på læreruddannelsen. På kort sigt har projektet bidraget til dette arbejde ved at udvikle, afprøve og bruge undervisningsindhold, som kan indarbejdes i læreruddannelsen. Projektet har således bidraget med et værdifuldt konkret og afprøvet afsæt, som på sigt kan bidrage med en kønsbevidst pædagogisk og didaktisk praksis – både inden for naturfag og den generelle undervisning på læreruddannelsen.
StatusFinished
Effective start/end date01/08/2201/11/24

Collaborative partners

  • Villum Fonden (Project partner) (lead)

Keywords

  • teacher education
  • public school
  • inclusion
  • gender/gender differences
  • education