Kompetenceløft for teknologiforståelse på Læreruddannelsen. Sektorprojekt under Uddannelses- og Forskningsministeriet - Følgeforskning

  • Georgsen, Marianne (Principle researcher)
  • Hjorth, Mikkel (Co-researcher)
  • Middelboe Rehder, Mads (Co-researcher)
  • Nortvig, Anne-Mette (Co-researcher)
  • Slot, Marie Falkesgaard (Co-researcher)

Project Details

Description

Projektets mål er at udvikle en model for sammenhængende, dyb og praksisforandrende kompetenceudvikling af undervisere på læreruddannelsen. Teknologiforståelse er en ny faglighed, som skal integreres i flere uddannelsessammenhænge fremover. Derfor er det essentielt at opbygge viden om nye formater for gennemgribende kompetenceløft på en uddannelse.
Følgeforskningen har fokus på at undersøge sammenhængen mellem ’intenderet design’ for faglighed og didaktik og ’implementeret design’ for at opbygge forskningsbaseret viden om, hvordan vidensgrundlaget udmøntes på forskellige måder i praksis på de forskellige UC’er og i de forskellige fag, og hvorfor der er forskelle. Denne viden er væsentlig for at sikre meningsfuld implementering og skalering af kompetenceforløb fremadrettet i sektoren, særligt i forhold til mere gennemgribende forandring af undervisernes praksis. Følgeforskningen tager afsæt i en for-analyse og efterfølgende observationer og interviews.
StatusActive
Effective start/end date01/01/2131/12/22

Keywords

  • learning, educational science and teaching