Project Details
Description
De senere år er feltet ”kultur og sundhed” skudt frem som samlebetegnelse for en lang række initiativer, hvor kunst, æstetik og kultur bringes ind i sundhedsprofessionelle sammenhænge. Fokus på kultur og sundhed er motiveret af de samfundsmæssige udfordringer som følge af dels et gennem årtier øget pres på sundhedsprofessionelle (og sundhedssektoren som sådan), dels et øget antal borgere med kroniske sygdomme og aktuelt især manglende trivsel og mental sundhed, særligt blandt børn og unge.
Initiativer på feltet findes på mange forskellige niveauer. På civilsamfundsniveau, hvor mange projekter og initiativer iværksættes eller accelereres i disse år, særligt indenfor feltet kunst, kultur og mental sundhed, f.eks. læseklubber, participatoriske kunstprojekter osv. – mange kunstnere og forfattere (fra flere generationer) arbejder endvidere kritisk og engageret med at beskrive deres egne helbredsmæssige kriser, deres liv og udfordringer i (velfærds)samfundet, eventuelt deres møde med sundhedssystemer og professionelle, fra sagsrådgiver og socialarbejdere til plejere og læger. På et policy-niveau ved initiativer taget af f.eks. kommuner, regioner og på nationalt plan, f.eks. Sundhedsstyrelsens ”Kultur på recept” – her bør det også nævnes, at der er en international opmærksomhed på feltet, der kommer til udtryk gennem rapporter i regi af f.eks. WHO, EU, Arts Council England, National Institute for Health Research (UK). Og sidst men ikke mindst på uddannelses- og forskningsniveau, f.eks. i forhold til udviklingen af feltet ”humanistisk sundhedsvidenskab”.
Under tematikken ”Kultur, sundhed og praksis” arbejder vi konkret med dette felt på flere måder.
• Uddannelsesudvikling. At etablere en forståelse for feltet og omsætte det i uddannelsesudvikling i professionsregi. Herunder også kortlægge og arbejde for at understøtte og videreudvikle de uddannelsestilbud, der findes særligt i VIA.
• Udviklings- og forskningsprojekt ”Med Andre Ord”. At udvikle og undersøge ”skriftværksteder” for professionsstuderende med det dobbelte formål at tillade dem at forholde sig kreativt til deres fagområde og at understøtte deres trivsel.
Tematikken kultur og sundhed kalder på grundlæggende videnskabsteoretiske overvejelser over, hvordan forskellige fagligheder og praksisområder kan tale sammen. I den forbindelse f.eks. spørgsmål om forskellige videnskabelige paradigmers tilgang til trivsel og sundhed og muligheden for at kunne ”måle” på, hvordan kunst og kultur virker i den forbindelse. Samtidig kalder feltet på grundlæggende overvejelser over begreber som kultur, sundhed, kunst, profession osv. Vi arbejder løbende med begrebsafklaring og normative overvejelser angående disse spørgsmål, på samme tid som vi holder os opdaterede på feltet.
Tematikken indeholder mange forskningsspørgsmål, som kan besvares både teoretisk og empirisk.
Hvad kan kunst (litteratur, billedkunst, installationskunst etc.), æstetik (kunstoplevelser, æstetiske læreprocesser, strategier og indretninger af professionelle rum), kulturelt medierede og kreative praksisformer (skrivning, læsning, maling, sang, teater etc.) og analytisk-æstetisk opmærksomhed (f.eks. professionalitet som praksiskunst) bidrage med i en professionel optik og praksis? Hvordan kan kunst, kultur, æstetik osv. spille ind i forskellige professionelle rum – både i rummet mellem professionsundervisere og kommende professionelle, men også i rummet mellem professionelle og deres elever, klienter, patienter, kunder osv., og måske endda generelt i forhold til videnformer, tænkemåder i professionerne, og dermed også som indgang til professionelles refleksioner over egen praksis og professionsidentitet?
Initiativer på feltet findes på mange forskellige niveauer. På civilsamfundsniveau, hvor mange projekter og initiativer iværksættes eller accelereres i disse år, særligt indenfor feltet kunst, kultur og mental sundhed, f.eks. læseklubber, participatoriske kunstprojekter osv. – mange kunstnere og forfattere (fra flere generationer) arbejder endvidere kritisk og engageret med at beskrive deres egne helbredsmæssige kriser, deres liv og udfordringer i (velfærds)samfundet, eventuelt deres møde med sundhedssystemer og professionelle, fra sagsrådgiver og socialarbejdere til plejere og læger. På et policy-niveau ved initiativer taget af f.eks. kommuner, regioner og på nationalt plan, f.eks. Sundhedsstyrelsens ”Kultur på recept” – her bør det også nævnes, at der er en international opmærksomhed på feltet, der kommer til udtryk gennem rapporter i regi af f.eks. WHO, EU, Arts Council England, National Institute for Health Research (UK). Og sidst men ikke mindst på uddannelses- og forskningsniveau, f.eks. i forhold til udviklingen af feltet ”humanistisk sundhedsvidenskab”.
Under tematikken ”Kultur, sundhed og praksis” arbejder vi konkret med dette felt på flere måder.
• Uddannelsesudvikling. At etablere en forståelse for feltet og omsætte det i uddannelsesudvikling i professionsregi. Herunder også kortlægge og arbejde for at understøtte og videreudvikle de uddannelsestilbud, der findes særligt i VIA.
• Udviklings- og forskningsprojekt ”Med Andre Ord”. At udvikle og undersøge ”skriftværksteder” for professionsstuderende med det dobbelte formål at tillade dem at forholde sig kreativt til deres fagområde og at understøtte deres trivsel.
Tematikken kultur og sundhed kalder på grundlæggende videnskabsteoretiske overvejelser over, hvordan forskellige fagligheder og praksisområder kan tale sammen. I den forbindelse f.eks. spørgsmål om forskellige videnskabelige paradigmers tilgang til trivsel og sundhed og muligheden for at kunne ”måle” på, hvordan kunst og kultur virker i den forbindelse. Samtidig kalder feltet på grundlæggende overvejelser over begreber som kultur, sundhed, kunst, profession osv. Vi arbejder løbende med begrebsafklaring og normative overvejelser angående disse spørgsmål, på samme tid som vi holder os opdaterede på feltet.
Tematikken indeholder mange forskningsspørgsmål, som kan besvares både teoretisk og empirisk.
Hvad kan kunst (litteratur, billedkunst, installationskunst etc.), æstetik (kunstoplevelser, æstetiske læreprocesser, strategier og indretninger af professionelle rum), kulturelt medierede og kreative praksisformer (skrivning, læsning, maling, sang, teater etc.) og analytisk-æstetisk opmærksomhed (f.eks. professionalitet som praksiskunst) bidrage med i en professionel optik og praksis? Hvordan kan kunst, kultur, æstetik osv. spille ind i forskellige professionelle rum – både i rummet mellem professionsundervisere og kommende professionelle, men også i rummet mellem professionelle og deres elever, klienter, patienter, kunder osv., og måske endda generelt i forhold til videnformer, tænkemåder i professionerne, og dermed også som indgang til professionelles refleksioner over egen praksis og professionsidentitet?
Status | Active |
---|---|
Effective start/end date | 01/01/23 → 01/01/26 |
Keywords
- education, professions and jobs
- professional bachelor programmes