Læreruddannelsen som udviklingslaboratorium for god undervisning og uddannelse

Project Details

Description

Læreruddannelsen som udviklingslaboratorium for god undervisning og uddannelse (forkortet LULAB) handler om udvikling af udforskende og eksperimenterende undervisnings- og arbejdsformer i læreruddannelsen til gavn for de studerendes læring og i sidste ende til gavn for eleverne i skolen. I LULAB samarbejder undervisere i professionelle læringsfællesskaber om læreruddannelsens og skolens udfordringer, og studerende involveres som aktive deltagere.
LULAB fokuserer på udfordringer i læreruddannelsen og i skolen, og derfor indbefatter LULAB samarbejde med ledelse, lærere og elever i skolen, når det giver mening.
Selve det organisatoriske initiativ danner ramme for en række (mindre) LULAB-projekter. Disse er kendetegnet ved, at de tilknyttede undervisere, lærerstuderende og evt. samarbejdspartnere fra skoler e.a. arbejder udforskende, systematisk og refleksivt med projekter, der planlægges, gennemføres, evalueres og videreudvikles gennem nye iterative processer og med øvelseselementer.Derigennem skaber vi dybdelæring, der forventes at sætte betydningsfulde aftryk i uddannelsen og i professionen.
Teoretisk og praktisk er vi optaget af at definere og udforske begrebet læreruddannelsen som udviklingslaboratorium for god undervisning og uddannelse, og det er en væsentlig pointe, at LULAB-initiativet indebærer kompetenceudvikling for alle involverede deltagere. Kompetenceudviklingen i LULAB kan betegnes som arbejdspladslæring eller en slags aktionslæring, hvor læring og tænkning udvikles i forbindelse med arbejdets udførelse.
De første erfaringer viser, at LULAB er en læreproces for alle involverede parter, og at vi er godt godt i gang i læreruddannelsen i VIA, men også at det tager tid at ændre vaner, traditioner og kultur.
AcronymLULAB-initiativet
StatusFinished
Effective start/end date01/01/1931/12/23

Keywords

  • learning, educational science and teaching
  • education, professions and jobs

Fingerprint

Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.