Projects per year
Project Details
Description
I projekt intro outro – læringscirkler (1. iteration) (Læreruddannelse – lærerjob outro - intro Lunde Frederiksen & Halse,2022), var deltagerne i læringscirklerne lærere og studerende med forskellige undervisningsfag. Her erfarede vi, at de temaer, deltagerne var optaget af, var koncentreret om almen pædagogiske, almen psykologiske og relationsmæssige temaer, samt lærerrollen svarende til Kugels stadie et: sig selv og selve identiteten som underviser og stadie to: hvem, man er som underviser, hvor elevernes manglende evner/ interesser/ koncentration gives skylden, hvis noget går galt. Der blev således ikke i særlig høj grad drøftet emner relateret til det almen- eller fagdidaktiske.
I 2. iteration etableres læringscirkler med deltagere, der er uddannet eller er i gang med at uddanne sig i samme undervisningsfag.
Hensigten er stadig at deltagere sammen i læringscirkler skal lære af praksis, om praksis, i praksis i et samspil med teori og i den sammenhæng udvikle kompetencer til at facilitere egen og andres refleksion. Deltagerne skal forstå, udvikle og forbedre konkret undervisning ved brug af deres forskellige viden og kompetencer og opøve kompetencer der kan bruges fremadrettet til fortsat professionel udvikling bl.a. i professionelle læringsfællesskaber.
Forskningsspørgsmålet i relation til anden iteration vil derfor være:
Hvilket indhold får drøftelserne i læringscirklerne, når alle deltagere i læringscirklen er uddannet i det samme undervisningsfag? Bidrager det til didaktiske refleksioner, både bagudrettet og fremadrettet?
Hvad betyder det for samtalerne, udfoldelse af cases, spørgsmålene og refleksionerne at deltagerne er uddannet i samme undervisningsfag? Og støttes overgangen fra læreruddannelse til lærerprofessionen?
Hvor ligger udfordringerne, mulighederne og begrænsningerne i arbejdet med læringscirkler i dette regi?
I 2. iteration etableres læringscirkler med deltagere, der er uddannet eller er i gang med at uddanne sig i samme undervisningsfag.
Hensigten er stadig at deltagere sammen i læringscirkler skal lære af praksis, om praksis, i praksis i et samspil med teori og i den sammenhæng udvikle kompetencer til at facilitere egen og andres refleksion. Deltagerne skal forstå, udvikle og forbedre konkret undervisning ved brug af deres forskellige viden og kompetencer og opøve kompetencer der kan bruges fremadrettet til fortsat professionel udvikling bl.a. i professionelle læringsfællesskaber.
Forskningsspørgsmålet i relation til anden iteration vil derfor være:
Hvilket indhold får drøftelserne i læringscirklerne, når alle deltagere i læringscirklen er uddannet i det samme undervisningsfag? Bidrager det til didaktiske refleksioner, både bagudrettet og fremadrettet?
Hvad betyder det for samtalerne, udfoldelse af cases, spørgsmålene og refleksionerne at deltagerne er uddannet i samme undervisningsfag? Og støttes overgangen fra læreruddannelse til lærerprofessionen?
Hvor ligger udfordringerne, mulighederne og begrænsningerne i arbejdet med læringscirkler i dette regi?
Status | Active |
---|---|
Effective start/end date | 01/06/23 → 31/05/25 |
Keywords
- learning, educational science and teaching
-
Læringscirkler - peer-group mentoring (monofaglig) med fokus på musikfaget
Madsen, M. T. (Principle researcher)
01/08/23 → 01/01/25
Project: Research
-
Læringscirkler – peer-group mentoring for studerende og nyuddannede lærere
Lunde Frederiksen, L. (Principle researcher), Halse, E. (Co-researcher) & Rosholm, K. (Co-researcher)
01/01/20 → 01/08/22
Project: Research
File