Project Details
Description
Rekrutteringen af mandlige sygeplejestuderende ved Sygeplejerskeuddannelsen i Århus har ligget stabil omkring 5 % i de sidste mange år (for 2010 5,1 %). Frafaldet blandt mandlige studerende er højere end gældende for de kvindelige studerende. Frafaldsundersøgelser gennemført ved Sygeplejerskeuddannelsen i Århus viser i 2001 at 50 % af de mandlige studerende falder fra mod 20 % af kvinderne. En tilsvarende undersøgelse fra 2003 viser henholdsvis 40 % og 22 %. Dette billede svarer til landets øvrige sygeplejerskeuddannelser. En landsdækkende frafaldsundersøgelse fra 2006 viser at 40 % af mændene falder fra mod 28 % af kvinderne.
Erfaringer fra andre lande viser, at søgningen til sygeplejerskeuddannelsen kan være anderledes. Eksempelvis er 25 % af de sygeplejestuderende i Italien mænd og 10 % i Norge (hvordan er rekrutteringstiltag og fastholdelsen mon i disse lande?)
I forbindelse med hvervekampagner som f.eks. ”Hvid zone” i 2008/2009 eksponeres mandlige sygeplejestuderende typisk, uden det dog har påvirket antallet af mandlige ansøgere.
Selv om vi ikke har haft problemer med ansøgertallet ved Sygeplejerskeuddannelsen i Århus, tyder meget på, at vi fremover kommer til at kæmpe om de dygtige unge i konkurrence med mange andre uddannelser, hvorfor det kunne være interessant at vide mere om mændenes bevæggrunde for til- og fravalg af uddannelsen.
Det er vores opfattelse, at en mere afbalanceret kønsfordeling i sygeplejerskeuddannelsen og sygeplejeprofessionen kunne styrke den kliniske praksis, hvorfor det i sig selv er en vigtig begrundelse for at arbejde mere med kønsaspektet.
Formål:
At generere viden om mænds syn på sygeplejerskeuddannelsen med henblik på en øget rekruttering og fastholdelse af mænd i uddannelsen
At genere viden om betydningen af en ændret kønsfordeling i sygeplejerskeuddannelsen og –professionen ud fra et samfundsmæssigt, organisatorisk og klinisk perspektiv
Mål:
At generere viden om mænds begrundelser for at til- og fravælge uddannelsen til sygeplejerske
At generere viden om mænds begrundelser for at blive i eller forlade sygeplejerskestudiet
At udvikle et curriculum, som i højere tilgodeser mænds præferencer
At lokale rekrutteringsaktiviteter i højere grad fokuserer på mænd
Resultater:
Litteraturreview om mænd i sygeplejerskeuddannelsen, som kan bruges generelt i uddannelsen i forhold til fremtidig rekruttering
Generering af ny viden om mænds bevæggrunde for til- og fravalg af uddannelsen samt begrundelser for at forlade studiet.
Konstruktion af afprøvning og systematisk evaluering af curriculum, som i højere grad tilgodeser mandlige studerende. Hvis dette lykkes kan der eventuelt konstrueres generelle anbefalinger om et mere kønstilpasset curriculum.
På et overordnet samfundsmæssigt niveau kan øget rekruttering til og uddannelse af mandlige sygeplejersker være et vigtigt bidrag i forhold til øget ligestilling på arbejdsmarkedet og mellem kønnene i bredere forstand.
Erfaringer fra andre lande viser, at søgningen til sygeplejerskeuddannelsen kan være anderledes. Eksempelvis er 25 % af de sygeplejestuderende i Italien mænd og 10 % i Norge (hvordan er rekrutteringstiltag og fastholdelsen mon i disse lande?)
I forbindelse med hvervekampagner som f.eks. ”Hvid zone” i 2008/2009 eksponeres mandlige sygeplejestuderende typisk, uden det dog har påvirket antallet af mandlige ansøgere.
Selv om vi ikke har haft problemer med ansøgertallet ved Sygeplejerskeuddannelsen i Århus, tyder meget på, at vi fremover kommer til at kæmpe om de dygtige unge i konkurrence med mange andre uddannelser, hvorfor det kunne være interessant at vide mere om mændenes bevæggrunde for til- og fravalg af uddannelsen.
Det er vores opfattelse, at en mere afbalanceret kønsfordeling i sygeplejerskeuddannelsen og sygeplejeprofessionen kunne styrke den kliniske praksis, hvorfor det i sig selv er en vigtig begrundelse for at arbejde mere med kønsaspektet.
Formål:
At generere viden om mænds syn på sygeplejerskeuddannelsen med henblik på en øget rekruttering og fastholdelse af mænd i uddannelsen
At genere viden om betydningen af en ændret kønsfordeling i sygeplejerskeuddannelsen og –professionen ud fra et samfundsmæssigt, organisatorisk og klinisk perspektiv
Mål:
At generere viden om mænds begrundelser for at til- og fravælge uddannelsen til sygeplejerske
At generere viden om mænds begrundelser for at blive i eller forlade sygeplejerskestudiet
At udvikle et curriculum, som i højere tilgodeser mænds præferencer
At lokale rekrutteringsaktiviteter i højere grad fokuserer på mænd
Resultater:
Litteraturreview om mænd i sygeplejerskeuddannelsen, som kan bruges generelt i uddannelsen i forhold til fremtidig rekruttering
Generering af ny viden om mænds bevæggrunde for til- og fravalg af uddannelsen samt begrundelser for at forlade studiet.
Konstruktion af afprøvning og systematisk evaluering af curriculum, som i højere grad tilgodeser mandlige studerende. Hvis dette lykkes kan der eventuelt konstrueres generelle anbefalinger om et mere kønstilpasset curriculum.
På et overordnet samfundsmæssigt niveau kan øget rekruttering til og uddannelse af mandlige sygeplejersker være et vigtigt bidrag i forhold til øget ligestilling på arbejdsmarkedet og mellem kønnene i bredere forstand.
Status | Finished |
---|---|
Effective start/end date | 01/01/11 → 31/12/13 |
Fingerprint
Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.