fra projektbeskrivelsen: I projektet vil vi arbejde ud fra en tese om, at der er brug for at nytænke og styrke undervisningsformer og demokratiske dannelsesrum i forlængelse af den nordiske skoletradition (Lundahl, 2016; NordForsk, 2018; Telhaug, Mediås & Aasen, 2006). Herunder inddrage og invitere lærer- og pædagogstuderende til at blive aktører i egen uddannelse i dialog med andre om pædagog- og lærerfaglige sagsforhold – f.eks. hvordan man kan støtte børn og unge til at udvikle omsorg for hinanden og for et fælles planetært liv.
Layman's description
• Opbygge et nyt netværk med fokus på de nordiske lærer- og pædagoguddannelser. • Nytænke og styrke nordiske uddannelses- og dannelsestraditioner under aktuelle muligheder og begrænsninger. • Danne ny mening med og legitimitet omkring de nordiske lærer- og pædagogprofessioner. • Styrke rekrutteringen til lærer- og pædagoguddannelserne. • Skabe øget viden om ligheder og forskelle, muligheder og begrænsninger ved de nordiske lærer- og pædagoguddannelse
Key findings
• Nye undervisnings- og dannelsesformer med fokus på demokratisk inddragelse og meningsskabelse i forlængelse af den nordiske skoletradition. Projektet forventer at udvikle prototyper, som, med respekt for lokale forhold, kan udbredes til andre institutioner og lande i EU. • Større meningsfuldhed og tilfredshed med uddannelserne blandt de studerende, udtrykt via evalueringer og kvalitetsmålinger. • Vejlednings- og markedsføringsmateriale med henblik på at styrke rekrutteringsgrundlaget til lærer- og pædagoguddannelserne.
Short title
Nordisk projekt Meshape
Acronym
Meshape
Status
Finished
Effective start/end date
01/08/20 → 01/08/23
Collaborative partners
University of Southern Denmark (Project partner) (lead)
Högskolan i Väst (Joint applicant)
Forskergruppen "Lived Religion", Universitet i Agder
Rothuizen, J. J., Iskov, T., Tange, N. B., Bøje, J. D., Kristiansen, A., Nyckel, J. G., Hansen, D. R., Ribers, B., Lodberg, B. E., Lager, K., Sjöberg, L., Endresen-Maharaj, K. & Haraldstat, Å., 27 Oct 2023, 36 p. Odense : Syddansk Universitet.
Research output: Other contribution › Other › Communication