Project Details

Description

Nyankomne elever har ret basisundervisning i dansk som andetsprog. Denne undervisning skal varetages af lærere med kompetencer inden for dansk som andetsprog og kan organiseres forskelligt. Modtagelsesklasser er en udbredt organiseringsform, og den sætter vi fokus på i dette projekt.

I projektets første fase (2024) sætter vi fokus på modtagelsesklasselæreres rolle som 'frontlinjemedarbejdere' - på linje med fx sundhedspersonale og socialrådgivere. Når geopolitiske spændinger på verdensplan fører til ufrivillig migration, får det umiddelbare konsekvenser i modtagelsestilbuddene i de modtagende lande. Tilbage i 2015 modtog danske modtagelsesklasselærere et stort antal syriske flygtninge; i kølvandet på Ruslands invasion af Ukraine i februar 2022 kom ukrainske børn og unge til at udgøre en central ny elevgruppe i modtagelsesklasserne. I projektet undersøger vi gennem interviews modtagelsesklasselæreres oplevelser og erfaringer med modtagelse af ukrainske elever.

I projektets anden fase (2025) breder vi perspektivet ud og sætter fokus på modtagelsesfaglighed i bredere forstand - ikke alene knyttet til modtagelse af ukrainske elever. Gennem interviews undersøger vi modtagelsesklasselærernes perspektiver på udfordringer og muligheder i hverdagens praksis; faglighed, viden og kompetencer; samt lærerroller og læreridentitet.

Projektet sigter mod at skabe viden, der kan 1) bidrage til at udvikle den andetsprogspædagogiske praksis i modtagelsestilbud, 2) kvalificere vidensgrundlaget i den fremtidige grund- og efter-/videreuddannelse af lærere i basisundervisning i dansk som andetsprog og 3) bidrage til forskningsfeltet dansk som andetsprog.
StatusActive
Effective start/end date01/02/2431/12/25

Keywords

  • schools, courses and institutions