Project Details
Description
Over fire år skal forskere, konsulenter og lærere i udskolingen arbejde sammen om at udvikle en læsedidaktik for naturfagene i grundskolen. Projektet er et praksisudviklende forskningsprojekt, som er organiseret som et samarbejde mellem Nationalt Videncenter for Læsning, de seks danske professionshøjskoler og naturfagslærere på udvalgte folkeskoler.
Layman's description
Over fire år skal forskere, konsulenter og lærere i udskolingen arbejde sammen om at udvikle en læsedidaktik for naturfagene i grundskolen. Projektet er et praksisudviklende forskningsprojekt, som er organiseret som et samarbejde mellem Nationalt Videncenter for Læsning, de seks danske professionshøjskoler og naturfagslærere på udvalgte folkeskoler.
Key findings
Kortlægning af brugen af læremidler i naturfagsundervisning
Kortlægning af brugen af faglig læsning i naturfagsundervisningen
Udvikling af undervisningsformater til naturfagene på læreruddannelsen og evu.
Kompetenceudvikling af læreruddannere (Naturfag og dansk) til ressourcepersoner for både evu og LU på alle professionshøjskoler. 12 i alt.
Kortlægning af brugen af faglig læsning i naturfagsundervisningen
Udvikling af undervisningsformater til naturfagene på læreruddannelsen og evu.
Kompetenceudvikling af læreruddannere (Naturfag og dansk) til ressourcepersoner for både evu og LU på alle professionshøjskoler. 12 i alt.
Short title | Naturfaglig læsning |
---|---|
Status | Active |
Effective start/end date | 01/01/22 → 31/12/25 |
Links | https://www.ucviden.dk/da/projects/naturfaglig-l%C3%A6sning-at-l%C3%A6re-med-tekster-i-naturfagsundervisningen |
Collaborative partners
- University College Copenhagen
- University College Absalon
- Nationalt Videncenter for Læsning
- UCL University College
- University College South Denmark
- University College of Nothern Denmark
- Nationalt Videncenter i læsning (lead)
- VIA
Keywords
- teacher education
- natural science
- continuing education