Projects per year
Project Details
Description
Formålet med projektet er at undersøge UCN´s model for kompetenceløft og udvikling af skabelon til samarbejde med andre UC´er om samme.
Forskningsspørgsmål: Hvorledes inddrages lærernes praksis i den gennemførte videreuddannelse? På hvilke måder oplever skolens naturfagsteam, at læreren har deltaget i et kompetenceløft – under og efter det formelle kompetenceløftforløb. Hvordan materialiserer lærerens kompetenceløft sig i elevernes læring i naturfag? Hvilke betydende forskelle og ligheder i forhold til læreres og skolers kompetenceudvikling kan identificeres mellem den nordjyske model for kompetenceløft og andre UC´ers modeller?
Til at besvare disse spørgsmål anvendes en kombination af empiriske undersøgelsesmetoder i henhold til en mixed-methods tilgang (Creswell & Clark, 2007). Undersøgelsen vil tage udgangspunkt i en igangværende (maj 2018) evaluering af det nordjyske projekt, som udføres af UCN i samarbejde med Danmarks Evalueringsinstitut.
Forskningsspørgsmål: Hvorledes inddrages lærernes praksis i den gennemførte videreuddannelse? På hvilke måder oplever skolens naturfagsteam, at læreren har deltaget i et kompetenceløft – under og efter det formelle kompetenceløftforløb. Hvordan materialiserer lærerens kompetenceløft sig i elevernes læring i naturfag? Hvilke betydende forskelle og ligheder i forhold til læreres og skolers kompetenceudvikling kan identificeres mellem den nordjyske model for kompetenceløft og andre UC´ers modeller?
Til at besvare disse spørgsmål anvendes en kombination af empiriske undersøgelsesmetoder i henhold til en mixed-methods tilgang (Creswell & Clark, 2007). Undersøgelsen vil tage udgangspunkt i en igangværende (maj 2018) evaluering af det nordjyske projekt, som udføres af UCN i samarbejde med Danmarks Evalueringsinstitut.
Layman's description
Den nordjyske KiU-model søger inddrage de deltagende læreres praksis dels gennem samarbejde i lærerenes fagteam og dels gennem lærernes planlægning, afprøvning og evaluering af undervisningsforløb i naturfagene. Spørgsmålet er imidlertid om modellen tager højde for kompleksiteten i den pædagogiske praksis, herunder den naturfaglige kulturs betydning for undervisning og læring.
Status | Finished |
---|---|
Effective start/end date | 01/01/18 → 31/12/19 |
Keywords
- education, professions and jobs
Projects
- 1 Active
-
Professionsudvikling og uddannelsesforskning
Dau, S., Kirkegaard, P. O. & Geisnæs, D.
01/01/14 → …
Project: Research